КГБ: Киевская городская библиотека URL: http://lib.misto.kiev.ua/UKR/LEXIKON/burleska.dhtml Бурлеск(а) orig (#hid)Ў litmisto.org.ua/index.html@p=16383 БУРЛЕСК(А) (вiд лат. burla жарт, абишиця ïтал. burleska франц. burlesque). 1.Метажанр комiч. л-ри. Основною засадою Б. є умисний контраст, розрив мiж змiстом i формою, шо полягає в невiдповiдностi стилю тематицi тв. Б. має два рiзновиди: 1) Низький Б.-травестування: виклад героïчного змiсту простецькою мовою з рясним уживанням прозаïзмiв, вульгаризмiв, лайливоï лексики. До низького бурлеску належать, зокрема, такi жанри як поема-гранесг/я та сучасний лiтературний апокриф. 2) Високий Б., або фальшивий епос: виклад низькоï повсякденноï тематики пiдкреслено урочистим стилем. Найхарактернiшим жанром високого Б. є iроï-комiчна поема. Б. розквiтає в перiод критики ст. сусп. та лiт. явиш, надто, коли вiдчутна закостенiлiсть загальноприйнятих жанр, i стид, канонiв. Корiннями Б. сягає нар. карнавально-смiховоï культури часiв язичництва та раннього християнства (напр., аит. свята бога Дiонiсiя). Зародження лiт. Б. вiдбулося ще в Давн. Грецiï в V ст. до н.е.: фальшивий епос Батрахомiомахiя» (укр. переспiв К.Думiтрашка Жабомишодракiвка», надр. 1869). сатир, дiалоги епкомiï (вихваляння низьких предметiв: Похвала мусi, Суд приголосних» сирiйця Лукiана з Самосат (бл. 125-бл. 190). За Сер-вiччя бурлескнiсть властива творчостi вагантiв, жонглерiв, скоморохiв, шпiльманiв. В Украïнi найяскравiше виявився у календарно- обрядових iграх i пiснях весняно-лiтнього циклу (диявольськi соромiцькi пiснi, бiсiвськi iгриша»), типол. близьких до свята бога Дiонiса. Органiчна риса ïхнiх тв. пародiювання церк. молитов, профанування високого, офiцiйно освяченого: творення «свiту навиворiт» за законами карнавальноï свободи. В iтал. поезiï доби Вiдродження Б. наявний у сатир, вiршах у манерi а/Iа ЬигсИiа (недбало), зокрема, хвостатих сонетах, репрезентанта нар.-мiськоï л-ри антипетраркiста Буркєло (1404-1449) та бернеско Ф.Бернi. Розквiту обидва рiзновиди Б. зазнали в ХУI1~ХЛII ст.. як засiб мист. боротьби проти абсолютизму та органiчно з ним повязаного класицизму. Саме толi складаються основнi бурлескнi жанри iроï- комiчноï поеми та травестiï. В подальшому елементи Б. переходять у iн. жанри. У Францiï «Орлеанська дiва (1735) Вольтера, в Нiмеччинi «Боги, героï та Вiланд» (1773) Й.В.Гьоте, в Румунiï ф а р с и В.Александрi Йоргу з Садагури» (1844). Кiрiца в провiнцiï (1852). казки I.Крянге Данiле Перепєляк», Iван Торбинке та iн. (1875- 78). У Росiï в Гiмнi бородi (1757) М.Ломоносова, Похвалi комарю (1807) Г.Державiна. бурлескних оаах Н.Матвєєвоï ( Ода чорнильницi), А.Вознесенського (Ода наклепниковi) та iн. В Украïнi Б. був популярним.у ХЛ-ХУ1II ст., здебiльшого в тв. учнiв богословських шкiл: школярiв-»бакалярiв, мандрiвних дяк/в- ливорiз/в ( «Житiє i страданiє» I.Турчиновського), у рiздвяних, великоднiх, «нишенських» вiршах, у шкiльнiй арам i iнтермедiях (iнтермедiï до драми М.Довгалевського Отець Негребецький). Часто подiбнi тв. були анонiмними. Поширення дiстали бурлескнi елементи в нов. укр. л-рi в нерозривному зв'язковi з етнографiзмом i романтизмом. У 1-й пол. XIX ст. Б. проникає в усi роди та жанри укр. л- ри, а також у публiцистку, лiт. критику, епiстолярiй: 3. Котляревський, П.Гулак-Артемовський. П.Бiлецький-Носенко, П.Кореницький, С.Олек- сандров, Я.Кухаренко; Салдатський патрет. «Конотопська вiдьма» Г.Квïтки-Основяненка, Сон Т.Шевченка, поема «Кулiш у пеклi» П.Кулiша, оповiдання О.Стороженка. байки Л.Глiбова. спiвомовки С.Руданського, згодом вiрш, фельєтони В.Самiйленка. Вiдтак Б. спостерiгається в тв. Остапа Вишнi, Т.Мигаля. Своєрiднi вiдгомони Б. очевиднi в укр. постмодернiзмi. Програмово орiєнтацiю на бурлескнiсть проголосила лiт. група Бу-Ба-Бу (бурлеск-балаган-буфонада). Саме в такому стилi написано Московiаау та Рекреацiï Ю.Андруховича. Б. має мiсце й у iн. мист-вах. У драм, театрi Б. комедiйний жанр, зображення високих подiй ницою мовою та буфонадними театр, прийомами. Франи. ярмарково-театр. Б. склався в сер. XVII ст. на основi комедiï-Б. П.Скаррона. В гол. ролях його пєс виступав буфонний комiк Жодле. Цей Б. був спрямований на руйнацiю високих класицистичних канонiв правильного театру Комедi франсез. В Австрiï театр. Б. використовувався мандрiвними трупами в боротьбi проти Бургтеатру (1741) iн. назва «Королiвський театр при палацi, з 1776 Придворний нацiональний театр». У муз, театрi в XVIII 1-й пол. XIX ст. досвiд Б. був засвоєний оперою- буфа, композиторами Дж.Б.Перголезi (перша опера-буфа Служниця- панi 1733), Дж.Паïзiел/ю. Н.Пiччiнi. Д.Чiмарозою. В. А.Моцартом, Дж.Россiнi. Г.Донiцеттi). В Англiï в 1-й пол. XIX ст. створився жанр бурлетта. де сполучалися оперовi, бурлескнi та пантомiмнi складники. У музицi Б. гумор, свiдомо грубувата композицiя (напр., Б. у «Partita a-moll Й.С.Баха). Своєрiдно втiлився Б. у кiно, переважно нiмому (М.Сенне, Ч.Чаплiн). 4. Iнколи Б. ототожнюють лише з iроï- комiчною поемою на противагу травестiï. Iснує розумiння Б. не як метажанру, але як стилю. Проте, в такому разi точнiше казати про застосування окремих первнiв Б. (Див. Пародiя, Пастнш.) Анатолiй Волков URL: http://lib.misto.kiev.ua/UKR/LEXIKON/burleska.dhtml