КГБ: Киевская городская библиотека URL: http://lib.misto.kiev.ua/UKR/VPRAVA/BIOLOGIA/gumanizm_jak_tvorcha_pozicia_djona_faulza.dhtml ГуманIзм, як творча позицIя Джона Фаулза Увiйшов у лiтературу в 60-х рр., одержав визнання як один з найбiльших прозаïкiв. Добутку Фаулза — романи, повiстi, оповiдання, есе — всупереч розмаïтостi тим i образiв, багатства прийомiв художнього зображення — об'єднанi провiдноï для його творчостi проблемою: формування самосвiдомостi як необхiдноï умови для досягнення волi. Збагнення власноï сутностi сприяє орiєнтацiï у свiтi й розкриттю можливостей особистостi. Подолання вiдсталоï, архаïчноï, темноï стихiï, властивiй людинi, вiдкриває можливостi для прилучення до життя, красi, гуманностi Фаулз народився в мiстечку Чи^-Он^-Цi, що в графствi Эссекс. Учився в елiтнiй школi в Бедфорде, згодом служив у Королiвському флотi в морськiй пiхотi. Пiсля Другоï свiтовоï вiйни продовжив утворення в Нью- коледже Оксфордского унiверситету, де спецiалiзувався в областi романо- германской фiлологiï. Викладав англiйську мову й лiтературу у Францiï, Грецiï, Англiï й залишив педагогiчну дiяльнiсть лише в 1963 р., коли успiх першого опублiкованого роману Колекцiонер (The Collector) дозволив йому повнiстю вiддатися творчостi. Тодi Фаулзу було вже майже сорок рокiв, вiн мав ґрунтовний життєвий досвiд, його погляди сформувалися, а полiтичнi симпатiï визначилися. Вiн був переконаним ворогом англiйських консерваторiв, йому були близькi погляди лейбористiв (особливо ïх лiвого крила). Фаулз називав себе соцiальним демократом, прихильником англiйського соцiалiзму, за вiдродження якого вiн i висловлювався, маючи в увазi (i в цьому його погляди збiгалися з позицiєю Дж.Б. Шоу), що капiталiзм неминуче виснажить, переживе себе, а система продуманих реформ може сприяти цьому процесу. Фаулз пiдтримував рух зелених, що виступають за збереження природного навколишнього середовища. У своïх естетичних принципах вiн орiєнтувався на класичнi традицiï, високо цiнував реалiстичне мистецтво, уважав його зв'язок з життям неминущою вартiстю, хоч у власнiй лiтературнiй творчостi аж нiяк не дотримується традициональних клiше, органiчно поєднуючи свою вiдданiсть класицi зi смiливими художнiми експериментами Гуманiзм є нарiжним каменем свiтоглядних i творчих позицiй письменника. Фаулз уважав, що лiтература повинна сприяти духовному вдосконаленню людини, бути серйозноï й гуманноï. Вiн надавав великого значення етичному компоненту у творчостi. Критики й про самому Фаулзе пишуть як про письменника, що втiлив у своïх добутках етичнi норми кращих зразкiв свiтовоï лiтератури. Працюючи в рiзних жанрах, Фаулз найбiльше виявив самобутнiсть свого таланта як романiст. Романний жанр вiн цiнував i як можливiсть виразити свiй погляд на життя, i як форму впливу на духовну й моральну життя суспiльства Пiсля Колекцiонера в 60-х рр. побачили мир такi романи Фаулза: Маг (The Magus, 1965), Жiнка французького лейтенанта (The French Lieutenant's Woman, 1969). До цього ж перiоду належить i книга Аристос (The Aristos, 1964), у якiй Фаулз дiлиться своïми думками й мiркуваннями про проблеми фiлософiï, мистецтва, етики. Це своєрiдний автопортрет художника, що дозволяє читачевi познайомитися iз широким колом питань, якi хвилювали письменника. У цiй книзi Ф. висловлює думка про те, що основою творчостi повинна бути чiтка фiлософська й эстетическая концепцiï. Серед багатьох шедеврiв свiтовоï лiтератури Фаулз iз особливим трепетом ставився до Одиссее Гомера й Бури В. Шекспiра. Про це вiн пише в есе Острова. Одиссея, цей перший роман в iсторiï людства, що мiстить у собi вiчнi теми — подорожi по територiï життя й мандри в глибинах власного я, тема пошуку й прагнення до пiзнання навколишнього середовища. Шекспiрiвську Бурю Фаулз сприймає як п'єсу про перемогу щироï культури над бездушшям, шляхетностi й порядностi — над фальшивими цiнностями. Глибокий змiст здобуває в цьому контекстi образ острова i мотив перебування на островi. В Одиссее Фаулз особливо вiдрiзняє епiзод з нiмфою Калипсо, бранцем якоï протягом семи рокiв залишається героєм, потрапивши на острiв Огигию. Тут, у гротi, обплетеного виноградною лозою, Калипсо ховала Одиссея вiд усього миру; тут, спокушений ïï чарами, вiн залишався протягом багатьох рокiв, проте, не забув своєï батькiвщини й знову вернувся в мир життя, продовживши свою подорож у рiдну Итаку. Героï шекспiрiвськоï Бури також виявляються на островi, де мудрий Просперо, угамовуючи егоïстичнi прагнення й у самому собi, i в iншi, допомагає людям повернути щиросердечна рiвновага, вiдчути красу природи. Оповiдаючи про Бур, Фаулз вiдзначав: Сьогоденням островом у п'єсi є наша планета в безмежному океанi Вселеноï. URL: http://lib.misto.kiev.ua/UKR/VPRAVA/BIOLOGIA/gumanizm_jak_tvorcha_pozicia_djona_faulza.dhtml