КГБ: Киевская городская библиотека URL: http://lib.misto.kiev.ua/UKR/VPRAVA/LITERATURA_SVITOVA/robota_nad_tvorom_v_2om_klasi.dhtml Робота над твором в 2-ом класI Твору в 2-ом класi — це невеликi сюжетнi оповiдання, у якi iз другого пiврiччя можна вводити елемент опису. Проводяться вони як в усноï, так i в писемнiй формi протягом усього навчального року Усному оповiданню, як i твору, потрiбно навчати. Уснi оповiдання спочатку складаються колективно й служать зразком для iндивiдуальних оповiдань, якi рекомендується проводити лише в другому пiврiччi. Твори також складаються колективно за планом, даному вчителем або колективно складеному. Готовий план учитель записує на дошцi до уроку. Якщо ж план складається колективно, то запис iде в мiру складання Iз третьоï чвертi у твори й оповiдання можна включати елементи опису. Цi елементи являють собою дуже короткi описи окремих предметiв, тварин, людей. Перш нiж приступитися до роботи над творами з елементами опису, учитель звертає увагу дiтей на тi фрагменти з дослiджуваних ними художнiх творiв, якi мiстять опису й можуть служити зразком Щоб описи вийшли точними, учитель органiзує спостереження. В описах звичайно широко використаються прикметники. Учнем необхiдно вказати на це й допомогти пiдiбрати потрiбнi слова в кожному окремому випадку. При пiдготовцi творiв варто проводити ряди прикметникiв у сполученнi з найменуванням тих предметiв, якi учнi будуть описувати, наприклад: берiзка молоденька, гарна, бiла, струнка, ошатна; листочки зеленi, смарагдовi, клейкi, дрiбнi. Цi ряди слiв записуються на дошцi, i, працюючи з ними, учитель може показати, як з багатьох слiв варто вибирати одне, саме точного й потрiбне для вираження даного змiсту У другому класi розширюється як тематика, так i коло джерел для творiв. До творiв на основi життєвого особистого досвiду додаються твори за спостереженням за природою й працею людей, твору по сюжетних картинках (в 1-ом класi по сюжетних картинках складалися лише уснi оповiдання), твору по дiафiльмах Тематика усних оповiдань визначається програмою по читанню, але в основi ïх лежать особистi враження й спостереження. Робота може проводитися за таким планом: 1. Повiдомлення теми й мети роботи 2. Читання вголос плану оповiдання, даного вчителем, або колективне складання плану 3. Колективне складання плану оповiдання по планi 4. Обмiрковування оповiдання в цiлому кожним учнем 5. Зв'язнi оповiдання по планi При використаннi сюжетних картинок робота проводиться за таким планом: 1. Постановка перед класом мети роботи 6. Розглядання картинок i з'ясування сюжету 7. Озаглавливание картинок 8. Уснi оповiдання по планi Гарний матерiал для усних оповiдань мiстять iлюстрацiï, данi в книзi Рiдне мовлення. Iз цiєю метою варто брати iлюстрацiï, що вiдкривають кожну нову тему для читання, або серiï картинок про життя дiтей, про працю людей у рiзнi пори року. Всi вони барвисто виконанi, многопредметни, доступнi по змiсту. Щоб використати ïх як дидактичний матерiал з метою навчання, необхiдно допомогти учнем зрозумiти змiст кожноï iлюстрацiï й скласти по нiй оповiдання Усна пiдготовка творiв в 2-ом класi трохи скорочується. Учитель допомагає дiтям вiдiбрати й привести в систему матерiал, осмислити його у свiтлi твору, систематизувати. Провiдна роль придiляється пiдготовчiй бесiдi. Замiсть бесiди iнодi допускається вiльне усне розповiдання по темi з наступним обговоренням. Усякому твору передує колективне складання плану Самостiйнiсть учнiв при виконаннi творiв поступово зростає. Спочатку оповiдання складаються колективно, потiм два три учнi ïх повторюють, i тiльки пiсля повторення учнi записують ïх. Поступова кiлькiсть повторень скорочується до одного, i, нарештi, колективно складений оповiдання учнi записують без повторень. Бiльшi труднощi для учнiв представляють твори про iндивiдуальний життєвий досвiд, особливо про випадки з життя. Щоб навчити дiтей писати такi твори, варто попрацювати над готовими оповiданнями, якi можна вiдiбрати з художнiх текстiв, а iншi вчитель може скласти сам Робота над твором в 2-ом класi, як уже вказувалося, передбачає збагачення словника учнiв. Словникова робота у зв'язку iз творами може проводитися в такiй системi: 9. Введення в уснi оповiдання й у твори дiтей нових слiв, тiльки що пояснених на уроках читання (повiддя, заюшила, оздоблення й iн.) 10. Пiдбор синонiмiв або вибiр iз синонiмiчного ряду слiв, найбiльш пiдходящих для вираження даного змiсту (птаха спiвають, розспiвують, заливаються й iн.) 11. Включення в оповiдання й тексти творiв фразеологiчних зворотiв поряд з вiльним сполученням слiв з тим же значенням (Рiка вийшла з берегiв розлилася; спить як убитий мiцно). 12. Засвоєння сполучуваностi слiв. Учнем необхiдно якнайчастiше давати слова в ïхньому зв'язку з iншими словами. При складаннi твору вчитель пропонує словосполучення, але варто вибрати тi, якi бiльше iнших пiдходять по змiсту. Слова можуть мати дуже широку сполучуванiсть, але вчитель у списки включає самi необхiднi, наприклад: травичка зеленiє, росте голками, здалася, пробивається й др. URL: http://lib.misto.kiev.ua/UKR/VPRAVA/LITERATURA_SVITOVA/robota_nad_tvorom_v_2om_klasi.dhtml