КГБ: Киевская городская библиотека URL: http://lib.misto.kiev.ua/UKR/VPRAVA/LITERATURA_SVITOVA/slovotvir_i_orfografia.dhtml СловотвIр I орфографIя Цiль: узагальнення й систематизацiя вивченого в темi “Словотвiр i орфографiя” через розвиток письмового мовлення, образного мислення учнiв i виховання ïх естетических поглядiв Оформлення: на ватманi малюнок “море Знань”, на ньому показано все, що необхiдно по ходу уроку-гри (штиль, шторм, пiратське судно й т.д.); репродукцiï картин И. К. Айвазовского i його портрет; таблиця з орфограммами; на дошцi — епiграф i слова, пов'язанi з морською термiнологiєю: риф, штиль, марина, маринiст, абордаж. Хiд уроку 1. Вступне слово - Сьогоднi в нас незвичайний урок. Ми вiдправляємося в далеке й важке плавання по морю знань — самому бурхливому iз всiх морiв. Це море чарiвне, а в чому чарiвництво, ви довiдаєтеся протягом уроку 2. Епiграф: Ми пливемо вдалинi вiд берегiв, Далекi походи — наша служба. И зовсiм не зрячи для морякiв Море стало будинком, а не суша В. Семернин. - Ми вiдправляємося в далекий похiд 3. Повiдомлення теми й мети уроку. - Цiль нашого уроку — узагальнення вивченого по темi “Словотвiр i орфографiя”. Як ви думаєте, навiщо нам потрiбно знати цю тему? - А що ми повиннi вмiти? - Запишiть у зошитi дату й тему уроку - Я обiцяю вам сьогоднi дивнi вiдкриття, забавнi пригоди й деякi небезпеки. Хто хоче вiдправитися в плавання от по цьому морю, пiднiмiть руки Для проходження дуже складного маршруту нам потрiбнi знаючi й смiливi хлопцi. Вони будуть намагатися переборювати всi перешкоди й не вiдставати друг вiд друга. Готовi? Отже, впуть. (Музика — плескiт хвиль.) 4. Слово вчителя. - Поки ми пливемо до острова Пунктуацiя, я хочу зачитати пророкування астролога — яким буде наше плавання й що нас чекає впутешествии. 1) Овнов пiдстерiгають небезпеки на островi Пунктуацiя 2) Тельцi будуть пiдданi ризику в районi Синтаксичного рифа 3) Близнюкам треба побоюватися пробоïни, тому що ïх можуть пiдвести нетвердi знання 4) Раки сядуть на мiлину, якщо не будуть знати правопис слiв з голосними, що чергуються, у коренi, i можуть заразитися страшною хворобою — ошибарией. 5) Леви повиннi надати допомогу в театрi “Орфографiя”, де орфографiчний вiрус вражає навiть самих стiйких i досвiдчених морякiв 6) Дiв чекають небезпеки з боку ворожого судна 7) Козероги в плаваннi поповнять свiй лексикон 8) Скорпiони при висадженнi на землю вiдвiдають картинну галерею 9) Водолiï й Риби, плаваючи по морю, нададуть допомогу iншим судам i зроблять прогулянку по бережуся У цiлому плавання по морю сприятливо подiє на вашi знання, необхiдно тiльки бути уважними й працьовитими 10. Закрiплення пройденого 11. Острiв Пунктуацiя - Поки я зараховувала вам пророкування астролога, ми пiдплили до острова Пунктуацiя. Висаджуємося, i що ми бачимо? Запишiть: Стежка збивалася здавалася нескiнченною. Навкруги загорялися вогнi. Iз працею можна було розглянути дерева кущi людей. Наближався густий туман i стосувався верхiвок сосон - Визначите стиль тексту. Доведiть - Яка тема тексту? - А зараз допоможемо Овнам розставити, де потрiбно, роздiловi знаки в реченнях i пояснити ïх за допомогою схем. Доведiть, що в останнiм реченнi не потрiбна кома - А навiщо нам знадобилися схеми при поясненнi пунктуацiï? 2. Iдемо на допомогу Тельцям. Вони застрягли на Синтаксичному рифi - Що таке риф? * Синтаксична п'ятихвилинка. Розбiр речення: Зiркою голубой ледве мерехтить маяк. (Iндивiдуальне завдання — розбiр останнього речення з тексту.) 3. Корабель пiд час маневрування серед рифiв одержав пробоïни. Ïх будуть закривати Близнюки, працюючи на перфокартах: вставити е або й у префiксах пре- i при-: пр… шити пр… шкiльний пр… ближаться пр… дорожнiй пр… старий пр… градить пр… рвати пр…датель пр… морский пр…неприступний пр…небречь пр… гвинтити пр… данiя пр…зирать за боягузтво пр…брежний пр… вiдкривати пр… задуматися знаки пр…пинания 4. А ми тим часом вiдправимося з Левами на берег у театр “Орфографiя”. Постараємося не заразитися орфографiчним вiрусом. А для цього спочатку згадаємо правила правопису слiв iз чергуванням голосних у коренi. У нас три Лев: двоє виконують самостiйну роботу з карток, а третiй iде кдоске. Картка N 1 Молоко приг..рело, возл..гать надiï, кориснi р..стения, молода пор..ялина, збиратися за грибами, бл..стеть на сонце, зам..реть вiд несподiванки Картка N 2 Заг..релись вiд радостi, зар..сти, зап..реть дверi, блискуча перемога, расст..лать скатертина, дотична, доторкнутися, лампочка перег..рела. - А ми iз третiм Львом виписуємо з тексту (який у нас записаний у зошитi) слова з голосними, що чергуються. Видiляємо орфограмми. - Виписуємо слова iз префiксами, видiляємо ïх. - Який спосiб утворення в цих словах? - Розберiть по складу слово нескiнченноï. Поясните значення префiкса - Чому пишеться префiкс при- у словi наближався? - А коли ще пишеться цей префiкс? Приведiть приклади - А коли пишеться префiкс пре -? Приведiть приклади - А як же бути з тими словами, якi не вiдповiдають цим значенням? - Узагальните правило правопису префiксiв при- i пре- - А навiщо нам треба знати правопис цих префiксiв? 5. Усна робота iз сигнальними картками (а, про, i, е), щоб Раки не сiли на мiлину й не заразилися ошибарией. Необхiдно перебратися через мiлину Стосуватися, загоряти, дотик, пришляховий, прекрасний, учадiти, горiлий, присiсти, перерватися - Пiсля важкоï роботи треба вiдпочити. На море штиль — повний затишок (Музика — спокiйний плескiт хвиль, дзюркiт води). Фiзкультурна пауза Гра “Море хвилюється раз…” 6. З мiлини ми вибралися. Тепер прогуляємося по березi й зi Скорпiонами вiдвiдаємо картинну галерею. Там ми розглянемо репродукцiï картин Iвана Костянтиновича Айвазовского. - Хто знає, як називаються картини iз зображенням моря? (Марина.) - А художникiв — авторiв таких картин — називають художниками- маринiстами. Одним з видатних художникiв-маринiстiв i був И. К. Айвазовский. Вiн написав бiльше 6 тисяч полотен - Подивитеся на репродукцiï його картин. Море в нього придбало значення символу. Художника залучали грiзнi прояви водноï стихiï: повенi, водоспади, шторми, аварiï корабля… - Складiть i запишiть 2 — 3 речення по картинi “Бурхливе море”. Перевiрка самостiйноï роботи - Пора нам виходити з картинноï галереï. А навiщо ми туди зайшли? Ви довiдалися там що-небудь нове для себе? - А в мене була мета: познайомити вас ще з одним жанром картин. Ви знаєте, що таке пейзаж, портрет, а сьогоднi познайомилися смаринами. 7. Ми вiдправляємося далi в плавання й разом з Козерогами поповнимо свiй лексикон. Частково ви його вже поповнили. Ви довiдалися, якi картини називаються маринами. Якi? URL: http://lib.misto.kiev.ua/UKR/VPRAVA/LITERATURA_SVITOVA/slovotvir_i_orfografia.dhtml