КГБ: Киевская городская библиотека URL: http://lib.misto.kiev.ua/UKR/VPRAVA/PRIRODOKORISTUVANNYA/prikladi_tvoriv_po_opovidannjah_l_tolstogo_na_seljansku.dhtml Приклади творIв по оповIданнях Л. Толстого на селянську тему Герой автобiографiчного оповiдання Ранок помIщика Дмитро Нехлюдов щиро бажає полегшити життя своïх селян, але зiштовхується з нерозумiнням i неприйняттям будь-яких його речень. Головний конфлiкт добутку полягає й зiткненнi двох соцiальних психологiï — помiщицьке й селянськоï, примирення мiж якими неможливо. Нехлюдов, що гостро вiдчуває своя роз'єднанiсть iз народним миром, iлюзорнiсть всiх своïх планiв i проектiв, крах фiлантропiчних витiвок, не в змозi розiрвати це замкнуте коло У нього навIть виникає бажання опроститися, вiн випробовує заздрiсть до простоти й природностi життя й свiдомостi селян. Закiнчується оповiдання багатозначною сценою: перед уявою Нехлюдова раптом розкривається вся Росiя, вiн бачить золотi мiста, облитi яскравим сонцем, i синє небо iз частими ввездами…. Показово, що традицiйнi для росiйськоï класичноï лiтератури мотиви польоту й дороги викликанi були в героя оповiдання спогадами про ямщике Илюшке гарного, веселого, сильного хлопця Славно! — шепотить собi Нехлюдов; i думка: навiщо вiн не Илюшка — теж приходить йому. Новаторство i майстернiсть Толстого в Ранку помiщика, по визначенню Чернишевського, виражається в тiм, що вiн передає не тiльки зовнiшню обстановку побуту селян, але, що набагато важливiше, ïхнiй погляд на речi. Життя росiйського села передана в оповiданнi у всiй ïï складностi й суперечливостi. Затурканiсть i вбогiсть росiйського мужика (досить згадати опис хати Iвана Чурисенка), максимально правдиво вiдтворенi в Ранку помiщика, надавали оповiданню соцiально-викривальний характер. Така ж тенденцiя властива й оповiданню Поликушка (862), у якому глибоко розкрита трагiчнiсть долi крiпака ОповIдання Iз записок князя Д. Нехлюдова. Люцерн (1857) написаний по живих враженнях першоï закордонноï подорожi Толстого. Герой оповiдання вiдвiдує модний курорт Люцерн (Швейцарiя), вiн замислюється про згубний вплив цивiлiзацiï на природу, про вiдсутнiсть справжнього спiлкування мiж людьми. Простоï, первiсне почуття людини до людини витiсняється комфортом, марнославством i користю. Викривальний пафос досягає особливоï сили в епiзодах, де оповiдач iз щиросердечним болем оповiдає про тяжке становище злиденного музиканта, якому багатi люди не кинули нi єдиноï монетки: Отчого цей нелюдський факт, неможливий нi в якiм селi… обурюється Д. Нехлюдов, за яким явно коштує автор, можливий тут, де цивiлiзацiя, воля й рiвнiсть доведенi до вищого ступеня?.. Однак наприкiнцi оповiдання викривальний пафос помiтно знижується, тому що Толстой проголошує у фiналi вiру в якийсь всесвiтнiй дух, вiчнi моральнi початки. вiдзначав, що вже в Люцернi виявився комплекс iдей, зв'язаний у Толстого з повним запереченням цивiлiзацiï й звеличуванням iнстинктивних, блаженнейших, первiсних потреб добра в людськiй натурi. ПостIйне для письменника твердження iдеалу простiй, природного життя, єдностi людини й природи було покладено в основу його оповiдання Три смертI (1858). Iдея добутку була розкрита в одному з листiв Толстого (вiд травня 1858 р.): Моя думка була: три iстоти вмерли: бариня, мужик i дерево.- Бариня жалюгiдна й бридка, тому що брехала все життя й бреше перед смертю. …Мужик умирає спокiйно, саме тому, що вiн не християнин. Його релiгiя iнша, хоча вiн за звичаєм i виконував християнськi обряди; його релiгiя — природа , з якоï вiн жив… Дерево вмирає спокiйно, чесно й красиво. Красиво — тому що не бреше, не ламається, не боïться, не жалує. В оповiданнi чiтко проявляється своєрiднiсть етики й естетики письменника, що стали основними для всього його наступноï творчостi . Вiн поетизує переважно стихiйнi й несвiдомi початки. Прекрасно й мудро все природне, пов'язане iз природою, що живе за ïï законами. Ложно й бридко те, що порушує цi закони, що штучно й далеко вiд простих, первiсних почуттiв. На зiткненнi цих протилежних принципiв побудована повiсть Козаки . URL: http://lib.misto.kiev.ua/UKR/VPRAVA/PRIRODOKORISTUVANNYA/prikladi_tvoriv_po_opovidannjah_l_tolstogo_na_seljansku.dhtml