ЖАНРОВА МОДАЛЬНIСТЬ

ЖАНРОВА МОДАЛЬНIСТЬ атрибутивна властивiсть жанру виражати усталене
ставлення ло будь-якого об'єкту своєï рефлексiï.
Безпосереднiм проявом Ж.м. є жанр, пафос, який
«застигає» у композицiйно-мовленнєвiй структурi
тв.. а отже стає визначальним чинником жанрового стилю. Через
стиль Ж.м. доводить до аудиторiï свiй змiст i т.ч. реалiзує
цiльовi можливостi щодо неï (свiтогляднi, iдеологiчнi, повчальнi,
виховнi тошо). Модальнiсть притаманна без винятку всiм жанрам спричинено
насамперед тим, шо жанр, висловлювання про свiт в тому чи iн. ступенi
опосередкованостi зумовлене аксiологiчним змiстом колективноï
свiдомостi, зокрема, iлпнiстпими настановами, iдеалом тошо. Про це
свiдчать перш за все жанри з акиентуйованою модальнiстю, що
виражає тенденцiйне ставлення ло об'єкту худож.
рефлексiï, яке проявляється у вiдповiдному за характером
жанр, пафосi (стверджувальному, заперечному та ш.). Ло них належать ода
вiршована сатира, гiмн, байка, еклога тошо. Ж. м.. т ч.. є
параметром жанр, гипологiзацiï. Становлення Ж. м. пов'язане з
утворенням жанровоï матрицi, i як матрична ознака жанру вона
зберiгається попри всi колiзiï його iст. життя. Тривалий час
Ж. м. вiдповiдала тематичному завданню тв.. а в класицистичну добу
ïх спiввiдноснiсть досягла того рiвня нормативностi, при якому
змiстовнiсть жанру усвiдомлювалась як єднiсть Ж. м. i теми. В
залежностi вiд сусп. визнання тiєï чи iн. теми склалася
iєрархiчна жанрова система iз внутр. розподiлом жанрiв на високi
та «низькi». Пе певною мiрою призвело ло формалiзацiï Ж.
м.. до набуття жанр, пафосом умовно-риторичного характеру. Пiзнiше,
починаючи з романтизму, у зв'язку з посиленням суб єктивного у
вiдтвореннi заг. людського життєвого досвiду. Ж.м. поступово
стає опосередкованим виразом узагальненоï персопiфiкованосгi
автора, а тому залежнiсть ïï вiя теми послаблюється. З
особливою виразнiстю Ж.м. проявляється у рiзних випадках
iронiчноï розбiжностi мiж темою та ïï жанр, трактуванням,
напр.. при травестуваннi «високого» предмету або л i. навпаки,
«високiй жанр, iнтерпретацiï «низького предмету. Нарештi,
в умовах остаточного визволення жанру вiл теми, тобто його
модернiзацiï, Ж. м. стає визначальною ознакою жанру як
такого, ототожнюється з його змiстовнiстю. Борис Iванюк

Подякувати Помилка?

Дочати пiзнiше / подiлитися