Герой нашого часу — роман психологiчний i фiлософський

Вершина творчостi Лермонтова — соцiально-психологiчний роман Герой
нашого часу. Головна дiйова особа роману — офiцер Григорiй
Печорiн, прекрасно освiчений, багатий молодий чоловiк, якого вислали з
Петербурга в дiючу армiю на Кавказ. Епiзоди його життя на Кавказi
становлять змiст роману, який побудований з п'яти повiстей: Тамань,
Максим Максимович, Бела, Княжна Мерi, Фаталiст. Печорiн — зайва
людина. Звернення його незрозумiлi оточуючим людям, так як вони мають
звичайну, поширену в дворянському суспiльствi точку зору на життя.
Печорiн мiг стати блискучим офiцером. Вiн смiливий, не боïться
небезпеки й смертi, у нього залiзна воля. Але вiн не шукає
вiйськовоï слави i не робить вiйськовоï кар'єри.
Своï сили та енергiю вiн витрачає на порожнi вчинки. Його
життя не має мети, вiн ставить життя в залежнiсть вiд випадку,
примхливого бажання i перетворює ïï на гру. Розчарування
у свiтському суспiльствi Печорин переносить на все навколишнє. На
страждання i радiсть iнших людей вiн дивиться тiльки у вiдношеннi до
себе. Вiдкидаючи сучасну дiйснiсть, вiн захищає тiльки свою
особисту свободу, свободу своєï волi. Так позначається
його iндивiдуалiстична психологiя.
Вчинки Печорiна, примушуючи страждати iнших, не роблять i його щасливим.
Вiн нещасний i самотнiй. Його холодний розум невпинно судить всiх i
самого себе. У той же час в його душi живе потреба в любовi й спiвчуття.
У ньому кипить енергiя, йому хочеться активноï дiï, вiн
розумiє, що у нього могло бути призначення високе. Але додати
своïх сил до суспiльно-корисноï справи в його час було
неможливо. Вчинки Печорiна дрiбнi, кипуча дiяльнiсть його порожня i
марна. Час поставив його перед вибором: або рiшуча бездiяльнiсть, або
дiяльнiсть без мети. Незважаючи на те, що Печорiн так i не знайшов
головною, гiдною його мети в життi — i в цьому одне з джерел
трагiзму його долi, — було б неправильно стверджувати, що у нього
взагалi немає серйозних занять. Одне з них — розумiння
природи i можливостей людини. Звiдси — нескiнченна ланцюг
психологiчних та морально-фiлософських експериментiв над собою та
iншими. Вiн обдумує своï вчинки, вiн сам — непересiчна
особистiсть, вiн постiйно порiвнює свою поведiнку з призначенням
високим. * Думаючи про свободу як головноï для нього цiнностi,
Печорiн запитує себе: Чому менi так дорога вона? Що менi в нiй?
Куди я себе готую? Чого чекаю вiд майбутнього? На жодне з цих запитань у
нього немає вiдповiдi, але ïх постановка в умовах всебiчно
закрiпаченоï Росiï кажуть сучасникам, та й не тiльки ïм,
багато про що.
У повiстi Фаталiст поведiнку Печорiна набуває фiлософське
осмислення. Пружиною подiй стає суперечка про те, чи визначена
заздалегiдь доля людини або ж вона вiльна у своïх дiях. Офiцер
Вулич розумiє приречення долi як вираз вищоï волi, вiд
якоï залежить кожен крок людини, фiлософським поясненням поведiнки
Печорiна стає принцип сумнiву. Печорiн сумнiвається у
всьому: в iснуваннi певноï завiдомо долi, а отже, i вБоге; в
необхiдностi добра як умови людського життя, по всiх моральних
цiнностях. Це приводить його до висновку, в якому єдиною
безперечною реальнiстю стає його власне я. Свободу
своєï волi вiн робить принципом поведiнки. Iндивiдуалiзм
Печорiна з категорiï психологiчноï переходить у категорiю
свiтоглядну, фiлософську.
Свобода для себе обертається та iншим боком — вона
спустошує людину, робить ïï життя безцiльноï. Така
в результатi доля Печорiна, який ïде подорожувати до Персiï i
по дорозi вмирає. Ставлення Лермонтова до Печорiна неоднозначно.
Лермонтов приймає мужню критичну думку Печорiна, який руйнує
традицiйнi погляди, його прагнення до дiï та утвердження права на
свободу. У цьому в умовах епохи реакцiï виявилися риси справжнього
героïзму. Але фiлософiю iндивiдуалiзму (свободи для себе) Лермонтов
засуджує як марну та соцiально небезпечну. Творчiсть Лермонтова
стало етапом у розвитку росiйськоï громадськоï думки. Художнi
вiдкриття Лермонтова (новi форми лiрики, реалiстичний психологiчний
аналiз, дiалектичне розкриття характерiв, аналiз фiлософськоï
концепцiï життя) проклали дорогу поезiï Некрасова, Блоку,
Маяковського, прозi Тургенєва, Толстого, Достоєвського.

Подякувати Помилка?

Дочати пiзнiше / подiлитися