Переказ — АКАЦIÏ
Весною, коли рясним бiлоцвiттям каштанiв i акацiй закипаєКиïв , вечорами синiми виходжу я на крутi й зеленi схили Днiпра.
Знайомою стежкою пробираюсь у парк до Аскольдовоï могили, сiдаю на
лавцi пiд бiлим наметом розквiтлоï акацiï i слухаю дивний
зачарований гомiн землi.
Солодкi пахощi настояних на сонцi акацiй пливуть у повiтрi, злегка
паморочать голову i викликають у душi терпкий смуток.
У гущавинi, що заплела крутi днiпровськi схили, не вгаваючи, спiвають,
заливаючись солодким щебетом, солов'ï, i пiснi запiзнi — лих
молодих веслярiв линуть знизу вiд рiки, котяться над днiпровськими
плесами.
Заходить блакитна нiч, ясними мерехтливими зорями гаптуючи небо, i
тихими лунами озиваються зеленi парки на косогорах, пливуть над ними
звуки пiсень, схвильований шепiт, притишенi смiхи.
То виходить юнiсть на днiпровськi кручi, пiд мiсяць i зорi, де бiлим
полум'ям свiчок догорають капiтани.
Прийшли сюди, у киïвськi сади i парки, тi, кому нинi по вiсiмнадцять-
двадцять весен, тi, що сидiли над книгами в аудиторiях, тi, що стояли на
риштованнях нових будов.
Надi мною тихо шумлять акацiï, стоять, мовби загорнувшись у бiлi,
нiжнi прозорi тканини; срiбне мереживо заплiтає в ïхнi ряснi
крони мiсяць, ласкавий вiтер голубить ïхнi кучерi.
А вони злегка погойдуються в млоснiй нестямi, такi запашнi та соромливо-
нiжнi.
Я сиджу, дивлюсь i слухаю. Я вбираю в себе всi звуки, i пахощi, i далеке
минуле, що встає легендою з днiпровських гiр, переносить мене в
iнший свiт…
I я згадую свою неповторну юнiсть, що давно пройшла цими стежками та
крутими схилами, юнiсть, обпечену вогнем, биту громами та горем, сувору
та грiзну… (/. Цюпа; 252 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль i тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орiєнтовний план
3. Виходжу я на крутi й зеленi схили Днiпра.
4. Солодкi пахощi настояних на сонцi акацiй. 3. Заходить блакитна нiч.
5. Киïвськi сади i парки.
6. Я вбираю в себе всi звуки.
7. Лексична робота.
Плесо спокiйна, чиста водна гладь.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слiв.
Бiлоцвiття, Аскольдова могила, розквiтлий, риштовання, днiп
ровськi схили, солов'ï, днiпровськi плеса, мерехтливий, косо-
Гори, притишений, днiпровськi кручi, полум'я, киïвськi сади, вiсiмнадцять-
дев'ятнадцять, мереживо, днiпровськi гори, неповторний, обпечений,
стежками.
5. Дiбрати епiтети до iменникiв.
Гомiн (зачарований), пахощi (солодкi), смуток (терпкий), щебет
(солодкий), нiч (блакитна), луна (тиха), парки (зеленi), шепiт
(схвильований), кучерi (запашнi, соромливо-нiжнi), вiтер (ласкавий).
6. Питання до тексту.Яким настроєм сповнений цей твiр ?
Розкажiть, якi почуття у вас викликає прихiд весни, пробудження
природи?
Що викликають у душi пахощi акацiй? Чому?
Що згадує оповiдач, сидячи в парку?
7. За складеним планом стисло Переказ — ати текст.


