Переказ — АКАЦIÏ

Весною, коли рясним бiлоцвiттям каштанiв i акацiй закипає
Киïв , вечорами синiми виходжу я на крутi й зеленi схили Днiпра.
Знайомою стежкою пробираюсь у парк до Аскольдовоï могили, сiдаю на
лавцi пiд бiлим наметом розквiтлоï акацiï i слухаю дивний
зачарований гомiн землi.
Солодкi пахощi настояних на сонцi акацiй пливуть у повiтрi, злегка
паморочать голову i викликають у душi терпкий смуток.
У гущавинi, що заплела крутi днiпровськi схили, не вгаваючи, спiвають,
заливаючись солодким щебетом, солов'ï, i пiснi запiзнi — лих
молодих веслярiв линуть знизу вiд рiки, котяться над днiпровськими
плесами.
Заходить блакитна нiч, ясними мерехтливими зорями гаптуючи небо, i
тихими лунами озиваються зеленi парки на косогорах, пливуть над ними
звуки пiсень, схвильований шепiт, притишенi смiхи.
То виходить юнiсть на днiпровськi кручi, пiд мiсяць i зорi, де бiлим
полум'ям свiчок догорають капiтани.
Прийшли сюди, у киïвськi сади i парки, тi, кому нинi по вiсiмнадцять-
двадцять весен, тi, що сидiли над книгами в аудиторiях, тi, що стояли на
риштованнях нових будов.
Надi мною тихо шумлять акацiï, стоять, мовби загорнувшись у бiлi,
нiжнi прозорi тканини; срiбне мереживо заплiтає в ïхнi ряснi
крони мiсяць, ласкавий вiтер голубить ïхнi кучерi.
А вони злегка погойдуються в млоснiй нестямi, такi запашнi та соромливо-
нiжнi.
Я сиджу, дивлюсь i слухаю. Я вбираю в себе всi звуки, i пахощi, i далеке
минуле, що встає легендою з днiпровських гiр, переносить мене в
iнший свiт…
I я згадую свою неповторну юнiсть, що давно пройшла цими стежками та
крутими схилами, юнiсть, обпечену вогнем, биту громами та горем, сувору
та грiзну… (/. Цюпа; 252 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль i тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орiєнтовний план
3. Виходжу я на крутi й зеленi схили Днiпра.
4. Солодкi пахощi настояних на сонцi акацiй. 3. Заходить блакитна нiч.
5. Киïвськi сади i парки.
6. Я вбираю в себе всi звуки.
7. Лексична робота.
Плесо спокiйна, чиста водна гладь.
Риштовання тимчасовий дощаний настил на пiдвищеннi; помiст.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слiв.
Бiлоцвiття, Аскольдова могила, розквiтлий, риштовання, днiп
ровськi схили, солов'ï, днiпровськi плеса, мерехтливий, косо-
Гори, притишений, днiпровськi кручi, полум'я, киïвськi сади, вiсiмнадцять-
дев'ятнадцять, мереживо, днiпровськi гори, неповторний, обпечений,
стежками.
5. Дiбрати епiтети до iменникiв.
Гомiн (зачарований), пахощi (солодкi), смуток (терпкий), щебет
(солодкий), нiч (блакитна), луна (тиха), парки (зеленi), шепiт
(схвильований), кучерi (запашнi, соромливо-нiжнi), вiтер (ласкавий).
6. Питання до тексту.
Яким настроєм сповнений цей твiр ?
Розкажiть, якi почуття у вас викликає прихiд весни, пробудження
природи?
Що викликають у душi пахощi акацiй? Чому?
Що згадує оповiдач, сидячи в парку?
7. За складеним планом стисло Переказ — ати текст.

Подякувати Помилка?

Дочати пiзнiше / подiлитися