Система навчання в цiсарськiй школi
Твiр за оповiданням Франка Грицева шкiльна наука. Iван Франко написавбагато оповiдань про дiтей, про ïх навчання в школi. У творах вiн
засуджував антинародну систему навчання дiтей в умовах подвiйного гнiту
цiсарськоï монархiï i польськоï шляхти. Iван Франко
вiрив, що освiта для трудящих стане доступною лише при справедливому,
без експлуататорiв, суспiльному ладовi. Освiта ж у Галичинi була
перетворена на знаряддя гноблення трудового народу. Тогочасна школа не
ставила своïм завданням образувати народ. За кiлька рокiв навчання
дiти виходили з неï такi ж темнi, як i були, зi скалiченими душами.
Убогiй дитинi неможливо було в той час здобути освiту. Батьки дбали лише
про те, щоб здобути шматок хлiба для дiтей, одягти ïх, узути. А
тим, хто потрапляв до школи, доводилося вiдчути на собi увесь тягар
системи освiти, яка калiчила школярiв, робила ïх покручами.
Засуджував систему австрiйськоï школи письменник i в оповiданнi
Грицева шкiльна наука. Здiбний сiльський хлопчик потрапляє до
школи. Методи навчання, рiзки вчителя, його ставлення до учнiв з перших
днiв викликають огиду до школи. I Гриць, i його товаришi мрiяли лише про
закiнчення навчання. I всi вони пiд час того шкiльного року заєдно
робили собi блискучi надiï, як то буде гарно, коли вони звiльняться
вiд щоденних рiзок, позаушникiв, штурханцiв, … i як покажуться
знову в повнiм блиску своєï поваги на пасовищi.
Промайнув рiк навчання, i знову Гриць пастух. А те, що вiн цiлий рiк
вивчав, в одну мить перейняв гусак, прокричавши: А баба галамага. Такою
була система освiти, такi великi знання винiс зi школи Гриць.


