Прокуратура у свiтлi Конституцiï — Основного Закону Украïни

Закон Украïни “Про прокуратуру” прийнятий 5 листопада
1991 р. Верховною Радою Украïни. Його прийняття з'явилося вираження
зрослого значення законностi в умовах глибокоï правовоï
реформи, що вiдбуває в новiй сувереннiй державi й ролi
прокурорського нагляду в ïï забезпеченнi. Прокуратура є
невiд'ємною частиною державного механiзму, надiлена певним обсягом
влади для здiйснення вищого нагляду за виконанням законiв вгосударстве.
Засобу здiйснення нагляду єдинi для прокурорiв всiх рiвнiв i
застосовуються в межах компетенцiï кожного прокурора. При
встановленнi порушень закону прокурори в межах своєï
компетенцiï вправi опротестовувати акти мiнiстерств, державних
комiтетiв i вiдомств, виконавчих i розпорядницьких органiв i мiсцевих
Рад народних депутатiв, пiдприємств , установ, об'єднань
громадян, а також рiшення й дiï посадових осiб; вносити подання або
протести на рiшення мiсцевих Рад народних депутатiв залежно вiд
характеру порушень; збуджувати у встановленому законом порядку
кримiнальнi справи, дисциплiнарнi виробництва про адмiнiстративнi
правопорушення, передавати матерiали на розгляд об'єднань
громадян; давати приписання по усуненню очевидних порушень закону;
вносити подання державним органам ,об'єднань громадян i посадових
осiб про усунення порушень закону; вносити подання державним органам,
об'єднань громадян i посадових осiб про усунення порушень закону й
умов, ïм сприятливоï; звертатися в суд або арбiтражний суд iз
заявою про захист прав i законних iнтересiв громадян, держави,
пiдприємств i iнших юридичних осiб; вносити касацiйнi й окремi
подання на вироки ,рiшення, визначення й постанови суддiв у межах
ïхньоï компетенцiï; зажадати в межах своєï
компетенцiï iз суду будь-яка справа або категорiю справ, по яких
вироки, рiшення, визначення й постанови ввiйшли в законну силу. При
наявностi пiдстав до перегляду справ у порядку судового нагляду,
прокурор приносить протест на вирок, рiшення, визначення або постанову
суду. Зазначенi акти обов'язковi для розгляду органами й посадовими
особами, яким вони адресованi
Органи прокуратури становлять єдину централiзовану систему, що
очолює Генеральний прокурор Украïни з пiдпорядкуванням
нижчестоящих прокурорiв вищестоящим
Пропонована нижче тема дуже актуальна й цiкава тим, що мети, завдання й
функцiï прокуратури Украïни в коренi змiнилися у зв'язку iз
прийняттям Конституцiï Украïни 28 червня 1996 р. , переходом
украïнського суспiльства вiд соцiалiстичного до капiталiстичного
шляху розвитку й побудовi справжньоï демократичноï
правовоï держави .
1. Призначення й функцiï органiв прокуратури
2.1 Прокуратура Украïни становить єдину систему ,на яку
покладають:
3) пiдтримка державного обвинувачення в судi; 2) представництво
iнтересiв громадянина або держави в судi у випадках, певних законом;
3) нагляд за дотриманням законiв органами, що здiйснюють оперативно-
розшукову дiяльнiсть, дiзнання, досудебное наслiдок; 4) нагляд за
дотриманням законiв при виконаннi судових рiшень по кримiнальних
справах, а також при застосуваннi iнших мiр примусового характеру,
пов'язаних з обмеженням особистоï волi громадян
Прокуратуру Украïни очолює Генеральний прокурор Украïни,
що призначається на посаду за згодою Верховноï Ради
Украïни й звiльняється вiд посади Президентом Украïни.
Верховна Рада Украïни може виразити недовiру Генеральному
прокуроровi Украïни ,що тягне його вiдставку вiд посади. Строк
повноважень Генерального прокурора Украïни — п'ять лiт
Органiзацiя й порядок дiяльностi органiв прокуратури визначається
законом (ст.ст. 121-123 Конституцiï Украïни).
4.2 Вищий нагляд за дотриманням i правильним застосуванням законiв
Кабiнетом Мiнiстрiв Украïни, мiнiстерствами, державними
комiтетами, вiдомствами, iншими органами державного й господарського
керування й контролю, Урядом Автономноï Республiки Крим,
мiсцевими Радами народних депутатiв, ïх виконавчими й
розпорядницькими органами, вiйськовими частинами, полiтичними
партiями, громадськими органiзацiями, масовими рухами,
пiдприємствами, установами й органiзацiями, незалежно вiд форм
власностi, пiдпорядкованостi й приналежностi, посадовими особами й
громадянами здiйснюється Генеральним прокурором Украïни й
пiдлеглими йому прокурорами
Повноваження прокурорiв, органiзацiя, початки й порядок дiяльностi
прокуратури визначається Конституцiєю Украïни, Законом
Украïни “Про прокуратуру”, iншими законодавчими актами
Дiяльнiсть органiв прокуратури спрямована на всiляке твердження
верховенства закону, змiцнення правопорядку й має своïм
завданням захист вiд неправомiрних зазiхань:
5) закрiплених Конституцiєю Украïни незалежностi республiки,
суспiльного й державного ладу, полiтичноï й економiчноï
систем, прав нацiональних груп i територiальних утворень;
6) гарантованих Конституцiєю, iншими законами Украïни й
мiжнародних правових актiв соцiально-економiчних, полiтичних,
особистих прав i воль людини й громадянина;
7) основ демократичного пристрою державноï влади, правового
статусу мiсцевих Рад народних депутатiв, органiв територiального
громадського самоврядування (ст.ст.3,4 Закони Украïни
“Про прокуратуру”).
8.3 Основними функцiями прокуратури є: 1)нагляд за дотриманням
законiв всiма органами, пiдприємствами, установами,
органiзацiями, посадовими особами й громадянами;
9)нагляд за дотриманням законiв органами, що ведуть боротьбу зi
злочиннiстю й iншими правопорушеннями й расследующими дiяння, що
мiстять ознаки злочину;
10)розслiдування дiянь, що мiстять ознаки злочину;
11)пiдтримка державного обвинувачення, участь у розглядi в судах карних,
цивiльних справ i справ про адмiнiстративнi правопорушення й
господарських суперечок в арбiтражних судах;
12)нагляд за виконанням законiв у мiсцях змiсту затриманих,
попереднього висновку, при виконаннi покарань i застосуваннi iнших мiр
примусового характеру, призначуваних судом;
13)нагляд за дотриманням законiв органiв вiйськового керування,
вiйськовими об'єднаннями, з'єднаннями, вiйськовими
частинами, пiдроздiлами, вiйськовими установами й вiйськовими
навчальними закладами й посадовими особами Збройних Сил, Прикордонних
вiйськ, Нацiональноï гвардiï, Керування державноï
охорони, Служби безпеки Украïни й iнших вiйськових формувань,
дислокованих на територiï Украïни
Прокуратура бере участь у розробцi органами державноï влади мер
попередження злочинiв i iнших правопорушень, у роботi з удосконалювання
й роз'яснення законодавства
На прокуратуру не можуть покладати функцiï, не передбаченi
законами Украïни (ст.5 Закону Украïни “Про
прокуратуру”).
14.4 Органи прокуратури Украïни:
15) становлять єдину централiзовану систему, що очолює
Генеральний прокурор Украïни, з пiдпорядкуванням нижчестоящих
прокурорiв вищестоящим;
16) здiйснюють своï повноваження на пiдставi дотримання
Конституцiï Украïни й дiючих на територiï республiки
законiв, незалежно вiд яких би те не було органiв державноï
влади, посадових осiб, а також рiшень суспiльних об'єднань або
ïхнiх органiв;
17) захищають у межах своєï компетенцiï права й волi
громадян на засадах ïхньоï рiвностi перед законом,
незалежно вiд нацiонального або соцiального походження, мови,
утворення, вiдносини до релiгiï, полiтичних переконань,
службового або майнового положення й iнших ознак;
18) застосовують мiри до усунення порушень закону, вiд кого б вони не
виходили, вiдновленню порушених прав i залученню у встановленому
законом порядку до вiдповiдальностi осiб, що допустили цi порушення;
19) дiють гласно, iнформують державнi органи влади, громадськiсть про
стан законностi й мiри по еï змiцненню
Працiвники прокуратури не можуть належати до яким би те не було
полiтичним партiям або рухам (ст.6 Закону Украïни “Про
прокуратуру”).
Для ефективного й своєчасного виконання своïх функцiй законом
закрiплено, що вимоги прокурора, що вiдповiдають чинному законодавству,
є обов'язковими для всiх органiв, пiдприємств, установ,
органiзацiй, посадових осiб i громадян i виконуються невiдкладно або в
передбачений законом або певнi прокурором строки
Статистична й iнша iнформацiя або ïхнi копiï, необхiднi для
здiйснення прокурорського нагляду або розслiдування видаються на вимогу
прокурора або слiдчого безкоштовно.
Невиконання без поважних причин законних вимог прокурора тягне передбачену законом вiдповiдальнiсть
Посадовi особи й громадяни зобов'язанi з'являтися за викликом прокурора
й давати пояснення по обставинах, що з'ясовується прокурорською
перевiркою. У випадку вiдхилення вiд прибуття посадова особа або
громадянин по постановi прокурора можуть бути доставленi примусово
органами мiлiцiï (ст.8 Закону Украïни “Про
прокуратуру”).
Для забезпечення законностi у всiх ешелонах i галузях влади Генеральний
прокурор Украïни, його заступники мають право брати участь у
засiданнях Верховноï Ради Украïни, його президiï,
постiйних комiсiй i iнших органiв Верховноï Ради Украïни,
Конституцiйного Суду Украïни, Кабiнету Мiнiстрiв Украïни, його
Президiï, колегiй мiнiстерств, комiтетiв i вiдомств
Генеральний прокурор Украïни, прокурор Автономноï Республiки
Крим, ïхнi заступники має право приймати участi в засiданнях
Верховноï Ради Республiки Крим, його Президiï, постiйних
комiсiй i iнших органiв Верховноï Ради, Уряду Автономноï
Республiки Крим, його Президiï, колегiй мiнiстерств, комiтетiв i
вiдомств Автономноï Республiки Крим, а також мiсцевих Рад народних
депутатiв, ïхнiх виконавчих комiтетiв, комiсiй, iнших органiв
керування
Прокурори областей, мiст Києва й Севастополя, районнi, мiжрайоннi,
мiськi, транспортнi й iншi, прирiвнянi до них прокурори, заступники й
помiчники прокурорiв мають право брати участь у засiданнях Рад народних
депутатiв вiдповiдного рiвня, ïхнiх виконавчих комiтетiв, iнших
мiсцевих органiв керування Прокурори не можуть входити до складу
комiсiй, комiтетiв i iнших колегiальних органiв, утворених Радами
народних депутатiв або ïхнiх виконавчих органiв (ст.9 Закону
Украïни “Про прокуратуру”).
У випадку невiдповiдностi Указу Президента Украïни законам
Украïни Генеральний прокурор Украïни в передбаченому законом
порядку звертається з поданням у Конституцiйний Суд Украïни
Генеральний прокурор Украïни може звернутися у Верховну Раду
Украïни з поданням про невiдповiднiсть законам Украïни Указу
або постанови Президiï Верховноï Ради Украïни
Рiшенням Прем'єр-мiнiстра Украïни, постанови й розпорядження
Кабiнетiв Мiнiстрiв Украïни, правовi акти, прийнятi Верховною Радою
Автономноï Республiки Крим, ïï президiєю й iншими
органами Верховноï Ради Автономноï Республiки Крим, правовi
акти Уряду й iнших органiв виконавчоï влади Автономноï
Республiки Крим, що суперечать чинному законодавству, можуть бути
опротестованi Генеральним прокурором Украïни. Протест вноситься в
той орган, що видав незаконний акт, а у випадку вiдхилення протесту
прокурор звертається з поданням до Президента Украïни або в
Конституцiйний Суд Украïни. Генеральний прокурор Украïни може
вносити на подання у Верховну Раду Украïни з питань, що вимагають
тлумачення закону (ст.10 Закону Украïни “Про
прокуратуру”).
При здiйсненнi своïх повноважень прокурор розглядає заяви й
скарги про порушення прав громадян i юридичних осiб, крiм скарг, розгляд
яких вiднесене до компетенцiï суду
Прокурор здiйснює нагляд за дотриманням вимог законодавства щодо
порядку розгляду всiма органами, пiдприємствами, установами,
органiзацiями й посадовими особами. Прокурор проводить особистий прийом
громадян. Прийняте прокурором рiшення може бути оскаржено вищестоящому
прокуроровi, а в передбачених законом випадках — всуд.
Пiсля ухвалення рiшення по скарзi Генеральним прокурором Украïни
виробництво по таких скаргах в органах прокуратури припиняється
(ст.12 Закону Украïни “Про прокуратуру”).

Подякувати Помилка?

Дочати пiзнiше / подiлитися