Любовний конфлiкт — частина загального соцiального
П'єса Горького На днi була написана в 1902 роцi. Гiркий довгий часне мiг пiдiбрати точноï назви своєму добутку. Спочатку вона
називалася Нiчлiжка, потiм Без сонця i, нарештi, На днi.
У п'єсi Горького глядачi вперше побачили незнайомий ïм мир
знедолених. Такоï сувороï, нещадноï правди про життя
соцiальних низiв, про ïхню безпросвiтну долю свiтова драматургiя ще
не знало. У нiчлiжцi виявилися люди всiлякого характеру й соцiального
стану
Особливе навантаження в драмi лягають на конфлiкт, гострi зiткнення
героïв по значимим для них приводам. При цьому в драмi не може бути
зайвих людей — всi героï повиннi бути залученi в конфлiкт.
Наявнiсть соцiальноï напруги про-значено вже в назвi п'єси.
Але ми не можемо говорити про те, що соцiальний конфлiкт органiзує
драму. Ця напруга позбавлена динамiки, всi спроби героïв пiти з дна
виявляються даремними. Можливо, драму органiзує любовний кiн-
фликт, традицiйний для багатьох п'єс. Здавалося б, дивна поява
такого чистого почуття в такiй атмосферi бруду й убогостi. Але
героï Горького не обертають уваги на бруд i зловонье, вони звикли
до такого життя, друг до друга й майже не зауважують навколишнiх. Кожний
герой iснує начебто сам по собi, живе своïм життям. Тому на
початку п'єси говорять вiдразу всi присутнi, не очiкуючи
вiдповiдi, слабко реагуючи на зауваження навколишнiх. Дiжа
пишається тим, що вона вiльна жiнка, не зв'язана узами шлюбу, i це
викликає озлоблення в Клiща. У нього на руках умираюча дружина,
Настя, занепала жiнка, читає роман Фатальна любов, що
викликає iронiчний смiх Барона. Повiя Настя мрiє про свiтлу
й чисту любов, але це викликає лише смiх навколишнiх. Дiвчина
намагається вийти з порочного кола, покинути нiчлiжку й почати
нове життя, але це лише неï мрiï Але в п'єсi дiйсно
присутня любовна лiнiя. Ïï створюють вiдносини Василисы,
Васька Попелу, дружини Костылева, самого хазяïна й Наташи.
Зав'язка любовного сюжету починається, коли в нiчлiжцi
з'являється Косты-Лев. З розмови з мешканцями ясно, що вiн
шукає там свою дружину Василису, що змiнює йому з Васьком
Попелом. З появою Наташи любовний сюжет починає розвиватися.
Заради ïï Васько Попiл залишає Василису. У ходi розвитку
цього конфлiкту нам стає ясно, що його вiдносини з Наташей
збагачують Васька, вiдроджують його до нового життя. Васько Попiл нiколи
й не мав професiï. Для нього не iснує iдеалiв, вiн не прагне
працювати, тому що живе злодiйством. Однак i в цiй людинi збереглася
доброта, наïвнiсть, вона тягнеться до чистоти й добра. Але Васько
Попiл попадає в рабство сильних миру цього. Власник нiчлiжки
Костылев виявляється ще бiльш низькою людиною: вiн не вiддає
Василю грошi за краденi годинники, уважаючи, що Попiл i так многим йому
зобов'язаний. Його дружина Василиса теж у кабалi у свого чоловiка, що
удвiчi ïï старше. Вона теж нещасна, i ïï любов до
Васька Попелу — виклик сiмейному деспотизму. Заради Василисы
злодiй готовий вчинити злочин — убити Костылева. Страшною
ненавистю воспылала Василиса до сестри Наталi, коли довiдається
про зраду коханця. Вона готова ïï вбити, аби тiльки зберегти
Василя для себе. Кульмiнацiя, вища крапка в розвитку конфлiкту,
принципово винесена автором за сцену. Ми не бачимо, як Василиса
ошпарює Наташу окропом. Про це ми довiдаємося по шуму й
лементам за сценою й по розмовах нiчлiжникiв
Любовний конфлiкт у п'єсi, звичайно, є однiєï iз
граней конфлiкту соцiального. Любовна лiнiя показує, що
антилюдськi умови дна калiчать людини, i самi пiднесенi почуття в таких
умовах ведуть не до обога-щению особистостi, а до смертi або каторги
Розв'язавши таким страшним образом любовний конфлiкт, Василиса
досягає вiдразу всiх своïх цiлей. Мстить колишньому коханцевi
Ваську Попелу й своïй суперницi Наташе, позбувається вiд
нелюбимого чоловiка й стає єдиновладною господаркою
нiчлiжки. У Василисе не залишилося нiчого людського, i це показує
нам жахливiсть соцiальних умов, у яких змушенi жити мешканцi нiчлiжки
Але й любовний конфлiкт не може стати основою драматургiчного конфлiкту
п'єси, тому що, розвертаючись на очах нiчлiжникiв, вiн не
зачiпає ïх самих. Вони не беруть участь у них, залишаючись
лише стороннiми глядачами


