Переказ — САМООСВIТА

Бабуся порають худобу, брат рубає дрова, а я сиджу у вiкнi. Хукаю
на шибку i возькаю пальцем: займаюся самоосвiтою.
У нас худоби теличка й троє курей. Та щоб ïх вберегти, треба
ховатися. Теличка стоïть не в хлiвцi, а в засторонку, який
закладений соломою, кури сидять не в курнику, а вгорi на бантинах, як
сови. Пiвня ми самi втрубили, щоб не кукурiкав, бо тодi капут не лише
йому, а й курям. Ми це визуджили назубок i затямили собi назавжди:
корову й порося вже давно заграбастано…
Бабуся сновигають заметеним подвiр'ям. Менi видно, як ïм важко, як
мороз забиває ïм дух: кожен видих висить сивим ковтком у
повiтрi, i я очима допомагаю нести вiдро води, мисчину товченоï
картоплi з половою, подумки хукаючи на бабусинi руки, щоб не були такi
холоднi, аж синi.
Дивлюся й дивлюся на посiрiлу, вилинялу вовняну хустину, на вишмуляний,
геть з облiзлим комiром кожушок, на латану спiдницю, яка тiльки тому й
не розповзається, що ïï втримує запаска, i згадую
маму. У такому ж саморобному, у таких же розбитих i викривлених чоботях
наглi мама досвiтковим досвiтком завдали на плечi клумаки та й пiшли до
рiднi на третє село . Це так мовлено для мене, а я добре знаю,
куди й кому мама понесли печиво: хлiба у лiс, партизанам там наша рiдня
Може, й загаюся, сказали, щоб ми не переймалися. Хто знає, коли
повернуться? Нiмцi не вiвцi й не барани: окупанти! У тому словi начеб
ïхня заповiдь: Окупанти! i вони ïï ревно держать. Але
хiба ми слiпцi? I все ж я потерпаю…
А брат вганяє сокиру в полiно. Увiгнав, i полiно йому вже над
головою. Г-ге-х! викидає вiн зi своïх грудей, одночасно
гатячи з усiєï сили об пеньок обухом гуп! Його хвацьке г-ге-
х! мало допомагає сокирi полiно не розколюється. Воно знов
над головою…
Важко старiй бабусi. А як там матерi? Не з медом братовi. А менi
найлегше: сиджу собi босяком у вiкнi й лiтописую пальцем на шибцi. Що
накривуляю, а мороз замережить. Що осум-лiнню, а мороз замурує (Б.
Харчук; 332 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль i тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орiєнтовний план
3. Я займаюся самоосвiтою.
4. У нас худоби теличка й троє курей.
5. Бабуся сновигають заметеним подвiр'ям.
6. Опис бабусi.
7. А брат вганяє сокиру в полiно. 6. Важко старiй бабусi.
8. Лексична робота.
Бантина поперечина.
Визуджили запам'ятали.
Сновигати Тут Поспiшно рухатися в рiзних напрямках, назад
i вперед.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слiв.
Самоосвiта, сновигати, мережити, угорi, саморобний, викрив
лений.
5. Питання до тексту.
Де сидить головний герой?
Чим вiн займається?
Про якi часи розповiдається в текстi?
Навiщо було зарiзано пiвня?
Опишiть бабусю.
Куби пiшла мати?
Вiд чого потерпає хлопець?
Кому найлегше в такiй ситуацiï? Чому?
За складеним планом стисло Переказ — ати текст.

Подякувати Помилка?

Дочати пiзнiше / подiлитися