Переоцiнка життєвих цiнностей у романi Стейнбека Грона гнiву
В 30-i роки в лiтературу приходить Джон Стейнбек (1902-1968). Синдрiбного службовця й шкiльноï вчительки, вiн рано почав працювати й
першу свою книгу Чаша золота (1929) написав, будучи сторожем будинку, що
перебував у горах у Калiфорнiï. У цьому романi, як i в наступних
книгах-Небеснi пасовища (1932), Невiдомому богу (1933), повести Квартал
Тортилья Флэт (1935),- виявилася велика майстернiсть Стейнбека в описi
природи. роман, Що Вийшов в 1936 роцi, В.сутичцi iз сумнiвним
результатом розповiдав про боротьбу за своï права
сiльськогосподарських робiтникiв у Калiфорнiï. Сама назва, однак,
виявляє вiдношення автора до зображуваних подiй: вони для нього
становлять сумнiвну битву.
Пiдйом робiтника, антифашистського руху змусив Стейнбека зробити корiнну
переоцiнку цiнностей, результатом якоï з'явився роман Грона гнiву
(1939). Розповiдаючи про важку долю сiм'ï фермерiв Джоудов,
зiгнаних iз землi, на якiй вони трудилися рiк у рiк, вiн малює
типову iсторiю трудiвникiв, що пiдпали пiд прес капiталiстичноï
експлуатацiï. Змiст Грон гнiву пiдкреслює композицiя книги,
що iстотно вiдрiзняє ïï вiд iнших добуткiв Стейнбека,-
глави, що оповiдають про долю Джоудов, чергуються з головами-нарисами,
що малюють картину руйнування американських фермерiв i ïхнього
пересування на захiд США в пошуках роботи. Звичайно голова-нарис
випереджає главу, що оповiдає про перипетiï долi
Джоудов i публiцистику, що перекладає, на мову образiв. При цьому
роман Стейнбека високо художнiй i високо публицистичен, i тому голови-
нариси органiчно включають художнi образи, а глави, присвяченi Джоудам,
перейнятi яркою публицистичностью. Це своєрiднi лiричнi вiдступи
автора, що створюють широку перспективу американськоï дiйсностi
Назва роману — Грона гнiву — органiчно входить в оповiдання,
стає символом, що персонiфiкує поступальний хiд iсторiï
Назва пiдкреслює й те, що книга йшла в руслi революцiйних традицiй
американського народу. Воно взято з рядка вiрша Джулии Уорд Хау Бойовий
гiмн республiки, написаного пiсля вiдвiдування поетесою в груднi 1861
року вiйськ жителiв пiвночi, що боролися проти рабовласникiв Пiвдня. У
лютому 1862 року вiрш був опублiкований i стало маршовою пiснею
армiï жителiв пiвночi. Асоцiацiï з революцiйними традицiями не
вичерпують змiст назви — опираючись на рядок Бойового гiмну
республiки, Стейнбек порiвнює вiйну проти рабства й боротьбу
своïх героïв проти соцiальноï несправедливостi. Вiн
бачить епiчний розмах цiєï боротьби, ïï
життєву важливiсть для доль народу США.


