Опис Ту-95

Восьмиместний суцiльнометалевий свободнонесущий високоплан iз чотирма
ТВД, розташованими в крилах i трехстоечним забира_ шасi. Стратегiчний
бомбардувальник,
Створений в ОКБ-156, керованому А.Н. Туполевим. Прототип зробив перший
вилiт 12 листопада 1952 р., пiднiмав екiпаж льотчика-випробувача
А.Д.Перельоту. Серiйне виробництво почалося в 1955 р. на Куйбишевському
авiазаводi (у цей час — Самарский авiазавод) i триває
донинi. Обсяг випуску перевищив 500 машин
На початку 50-х рокiв в ОКБ А. Н. Туполева почалися роботи зi створення
стратегiчного бомбардувальника з мiжконтинентальною дальнiстю польоту. В
1952 р. вiдбувся перший полiт нового лiтака, що одержав позначення Ту-
95. В 1956 р. Ту-95 був прийнятий на озброєння частин далекоï
авiацiï. Особливiстю новоï машини з'явилося застосування
стреловидного крила й головне, уперше в практицi свiтового
лiтакобудування для лiтакiв такого класу, установкою турбогвинтових
двигунiв. Новi двигуни НК-12М були створенi в ОКБ Н.Д. Кузнєцова.
ТВД були постаченi диференцiальними редукторами, що обертають два
спiввiсних гвинти в протилежнi сторони. Витрата палива нових двигунiв
становив усього 0.207 кг/( л.с.*ч). Ресурс нового ТВД виявився в 10
разiв бiльше, нiж у будь-якого iншого сучасного двигуна застосовуваного
на бомбардувальниках, у тому числi й закордонних. У вiдповiдь на
переозброєння американцями своïх стратегiчних
бомбардувальникiв В-52 Стратофортрсес крилатими ракетами ALCM , у СРСР в
1981 р. приймається на озброєння нова модифiкацiя
бомбардувальника — Ту-95МС. Ту-95МС призначений для поразки
крилатими ракетами важливих стацiонарних об'єктiв удень i вночi в
будь-яких метеоусловиях i в будь-якiй крапцi земноï кулi. На
вiдмiну вiд Ту-95 модернiзована машина має нове крило з бiльше
швидкiсним профiлем. Установлено новий стабiлiзатор, тепер вiн може
автоматично, залежно вiд змiни центрування, пов'язаноï з
виробленням пального, мiняти кут установки. Повнiстю замiнене бортове
радiоелектронне встаткування. До складу останнього включенi двi бортовi
ЕОМ. Модернiзуються бортовi засоби РеБ. Головнi змiни стосуються
ударного озброєння. У бомбоотсеке встановлюється барабанна
пускова установка, споряджена 6-ю крилатими ракетами РКВ-15Б с дальнiстю
стрiлянини 2500 км . Будiвництво Ту-95МС було розгорнуто на Самарском
авiазаводi. Базувалися Ту-95, крiм СРСР, на авiабазах Куби, Гвiнеï,
Анголи, Сомалi й В'єтнаму. Це давало можливiсть стратегiчному
командуванню СРСР ефективно контролювати практично будь-яку крапку
земноï кулi. До початку 90-х рокiв усе Ту-95 iз закордонних баз
були виведенi. Крiм ударних стратегiчних лiтакiв на базi Ту-95 минулого
створенi лiтаки радiолокацiйного дозору й наведення АКРЛДН Ту-126,
оснащенi радiотехнiчним комплексом ЛIАНА. Ту-126 призначався для
виявлення повiтряних цiлей, починаючи iз середнiх висот
Ту-95 був прийнятий на озброєння у вереснi 1957 р. Рiзнi
модифiкацiï лiтака складалися на озброєннi Далекоï
авiацiï й ВМС аж до розпаду СРСР. Пiсля цiєï подiï
Ту-95 виявилися в розпорядженнi ВВС Росiï й Украïни. В
Украïнi лiтаки застосування не знайшли й перебувають у
консервацiï. Ведуться переговори про передачу ïх в обмiн на
запчастинi для лiтакiв фронтовоï авiацiï й вертольотiв
У цей час Ту-95МС є основою повiтряних стратегiчних сил Росiï
Модифiкацiï Ту-95
Ту-95 — стратегiчний бомбардувальник, в 1955-57 гг. побудований 31
лiтак
Ту-95А — носiй ЯАБ, розвиток попередньоï модифiкацiï;
вiдрiзняється наявнiстю термостабилизированного бомбоотсека ,
свiтлозахисних шторок у кабiнi екiпажа й спецiального покриття
Ту-95У — серiйний Ту-95, переустаткований як носiй ТЯАБ в 1959.
Спецiальна розробка для випробування надпотужноï ( 50-100 Мт) ТЯАБ
на Новiй Землi. Випущений у єдиному екземплярi
Ту-95ДО — лiтак-ракетоносець, збройний комплексом ДО-20, до складу
якого входила КР Х-20; було випущено 2 прототипу, перероблених з
находящихся в будiвлi Ту-95, перший з яких пiднявся в повiтря 1 сiчня
1956 р.; випуск здiйснювалося в 1958-62 гг
Ту-95ДО-22 — лiтак-ракетоносець, що одержав комплекс ДО- 95-22 з
УР Х-22;
переобладнався з Ту-95КМ; головна машина пiднялася в повiтря 30 жовтня
1975 г
Ту-95КД — Ту-95ДО, обладнанi системою дозаправлення паливом у
польотi; прототип пройшов доробку й зробив перший вилiт 5 липня 1961 р.;
з 1962 р. було випущено бiльше 20 машин; крiм того, було переустатковано
трохи ранiше випущених Ту-95ДО
Ту-95КМ — Ту-95КД, що пройшли наприкiнцi 60-х рр. модернiзацiю
шляхом установки нового БРеО й переозброєння УР Х-22М
Ту-95КУ — Ту-95ДО, переустаткованi в навчальнi лiтаки для
пiдготовки екiпажiв для роботи з апаратурою комплексу ДО-20
Ту-95ЛАЛ (Ту-119) — експериментальний Ту-95 з атомним реактором.
Лiтаюча атомна лабораторiя
Ту-95М — подальший розвиток Ту-95 iз ТВД НК-12М; зробив перший
вилiт у вереснi 1957 р.; до кiнця 1958 р. випущено 19 лiтакiв
Ту-95М-5 — Ту-95М, переустаткований у жовтнi 1976 р. у носiй УР
КСР-5; залишився в досвiдченому екземплярi Ту-95МА — лiтак-носiй
ЯАБ, змiни — аналогiчнi Ту-95А; випускався серiйно. Ту-95МР
— лiтак-розвiдник; з кiнця 60-х рр. переустатковано 4 Ту-95М
Ту-95МС — лiтак-носiй КР Х-55/РКВ-500А с екiпажем iз семи чоловiк;
прототип зробив перший вилiт в 1979 р.; випуск до 1983 р. здiйснювався
на Таганрозькому авiазаводi, а потiм був переведений у Куйбишева
Ту-95Н — лiтак-носiй надзвукового бомбардувальника PC
конструкцiï П.В. Цибина ;
прототип був переустаткований iз серiйного виробу в 1958 р.; тема
подальшого розвитку не одержала
Ту-95РЦ — розвiдник-целеуказатель для авiацiï ВМС; прототип
зробив перший вилiт 21 вересня 1962 р.; серiйно лiтак випускався з 1963
г
Ту-95В — навчальний варiант Ту-95/Ту-95М, призначений для
пiдготовки екiпажiв
Ту-95 бiльше пiзнiх модифiкацiй, в 80-х рр. переустатковане деяка
кiлькiсть старих лiтакiв
Ту-96 — висотний бомбардувальник; досвiдчений екземпляр проходив випробування влiтку 1956 р.;
серiйно модифiкацiя не випускалася
Ту-116 — далекий пасажирський лiтак для перевезення державних
дiячiв в 1956 i 1957 р. переустатковано два серiйних бомбардувальники
Ту-119 (Ту-95ЛАЛ, Ту-95ЧЕРВОНИЙ) — експериментальний Ту-95 з
атомним реактором
Ту-126 — лiтак радiолокацiйного дозору й наведення АКРЛДН,
оснащений радiотехнiчним комплексом ЛIАНА. Призначався для виявлення
повiтряних цiлей, починаючи iз середнiх висот
Крiм того, кiлька машин було переустатковано в лiтаючi лабораторiï,
носiï експериментальних гiперзвукових лiтакiв i т.д
Конструкцiя Ту-95
Фюзеляж
Фюзеляж лiтака Ту-95 являє собою конструкцiю типу напiвмонокок
обтiчноï форми, круглого перетину, iз гладким працюючим обшиванням,
пiдкрiпленоï набором шпангоутiв i стрингерiв. Технологiчно вiн
дiлиться на переднiй лiхтар, носову частину, що включає в себе
передню негерметичну кабiну й обтiчник кормовоï гарматноï
установки
Лiхтар i носова частина фюзеляжу утворять передню герметичну кабiну, у
якiй розташованi мiсця екiпажа (льотчики — командир корабля,
помiчник командира, штурман, другий штурман, старший бортовий технiк,
старший повiтряний стрiлець-радист i офiцер по системах РеП). Вхiд у
кабiну виробляється через вiдсiк передньоï стiйки шасi й люк
у пiдлозi. Аварiйне покидання лiтака здiйснюється за допомогою
рухливоï пiдлоги через люки в обох кабiнах,
До середньоï частини фюзеляжу крiпиться центроплан, тут же
розташований бомбовий вiдсiк. Значна частина вiльного обсягу зайнята
контейнерами з паливними баками, ближче до зовнiшньоï поверхнi
вмонтованi рятувальнi човни ЛАС- 5-2М. У кормовий гермокабине розмiщенi
робочi мiсця повiтряного стрiльця-радиста й командира вогневих
установок, прицiльнi станцiï й устаткування. Далi крiпиться кормова
гарматна установка з обтiчником радiолокацiйною прицiльною
станцiєю
Для огляду бiчних пiвсфер у кабiнi є блiстери з органiчного скла.
Лiхтар кормовоï кабiни засклений прозорою бронею
Крило
Крило на 95-м кессоной конструкцiï. Складається iз
центроплана, двох перших окремих частин i двох других окремих секцiй.
Кесон утворений переднiм i заднiм лонжеронами, верхнiми й нижнiми
панелями з товстим працюючим обшиванням. Мiж нервюрами в кесонi
розмiщаються м'якi паливнi баки. На верхнiй панелi є вузли
крiплення гондол двигунiв. Нижня панель у мiсцях установки основних
стiйок шасi посилена двома балками
На крилi розташованi органи керування лiтаком. Елерон металевоï
конструкцiï проходить уздовж усього розмаху других окремих частин
крила й роздiлений на три вiдсiки, щоб уникнути заклинювання при прогинi
крила. Односекцiйний щiлинний закрилок розташований на першiй окремiй
частинi й розрiзаний на двi частини обтiчником шасi
Оперення суцiльнометалеве, свободнонесущее, однокiльове, стреловидное.
Кут стреловидности вертикального й горизонтального оперення 40 D .
Стабiлiзатор кессоного типу складається iз двох половин, що
стикуються мiж собою по осi лiтака. Кермо висоти теж iз двох частин i
має так само, як i кермо напрямку, що вiдповiдає компенсацiю
Шасi
Шасi лiтака трехстоечное , зi здвоєними балонами. Основнi стiйки
— двохосьовi, що забираються в польотi в крильевие гондоли (що
є фамiльною рисою бiльшостi туполевских машин), носова стiйка
— одноосьова, що забирається по “потоцi” у
фюзеляж. На основних стiйках розташованi вiзки iз чотирма гальмовими
колiсьми, що мають пневматики 1500х500 мм. Передня стiйка iз двома
колiсьми й пневматиками 1100х330 мм крiпиться до передньоï частини
фюзеляжу
Керування
Керування лiтаком здiйснюється за допомогою двох штурвальних
стовпчикiв i двох пар ножних педалей, з'єднаних з органами
керування тягами. У керуваннi елеронами частково застосована тросова
проводка. У системi керування кермом напрямку й елеронами включенi
оборотнi гiдропiдсилювачi
Силова установка
Залежно вiд модифiкацiï, на Ту-95 застосовувалися ТВД НК-12
потужнiстю 12000 л .с., НК-12М, НК-12МВ або НК-12МП (кожний потужнiстю
по 15000 л .с.), розташованi в мотогондолах , повiтряних гвинтiв типу
АВ-60 i системи керування. Гвинти — год етирехлопастние металевi
змiнюваного кроку, установленi соосно
Паливна система
Паливна система мiстить у собi паливнi баки й систему автоматичного
вимiру витрати палива, що забезпечує в польотi дiапазон
припустимих центрувань машини. Пальне типу Т-1, ТС-1 або Т-2
розташовується в 74 крильевих i фюзеляжних м'яких паливних баках.
Загальний запас палива для лiтака Ту-95М може досягати 88,5 -100т
Гiдравлiчна система
Гiдравлiчна система включає двi пiдсистеми: високого й низького
тиску. Нагнiтання високого тиску створюється автономним
гiдронасосом з електроприводом, у системi низького тиску — вiд
гiдронасосiв, установлених на двигунах
Радиосвязное встаткування
Складається з KB радiостанцiï, команднiй радiостанцiï,
що працює в короткохвильовому й середньому дiапазонi хвиль, УКВ
радiостанцiï, аварiйнiй радiостанцiï
Радiонавiгацiйне встаткування Радiонавiгацiйне встаткування
включає автоматичний радiокомпас, радиовисотомери малих i бiльших
висот, доплеровский вимiрник швидкостi й кута зносу, системи
навiгацiï, посадки, апаратури контролю мiсця положення лiтака
Радiолокацiйне встаткування
На бомбардувальниках (пiсля проведеноï в 70-х рр.
модернiзацiï) установлювалися:
радiолокацiйний прицiл РПБ-4 Рубiдiй-Мм-2 або Р-1Д Рубiн-1 Д, сполученi
з оптичним бомбоприцелом ОПБ-11РМ (ОПБ-112), станцiя оповiщення про
радiолокацiйне опромiнення СПО-2 Сирена-2, апаратура РеП УПС-1 або УПС-
2. Для керування оборонними установками призначалися 4 оптичнi прицiльнi
станцiï ПРС-153, а також прицiльна РЛС ПРС-1 Аргон. Крiм того, у
грузоотсеке розмiщалися системи автоматичного скидання диполiв АСО-95 i
АСО-2Б. Для контролю результатiв бомбометання й ведення попутноï
авiарозвiдки встановлений фотоапарат АФА-42/100
На Ту-95До була встановлена РЛС ОТРУТА, призначена для наведення УР.
Iнше БРеО було аналогiчно тому, що встановлювалося на бомбардувальних
модифiкацiях
У Ту-95КМ РЛС залишилася такий, як i на попереднiй версiï, однак,
вiдбулася замiна ряду iнших систем БРеО, Установлений: разведсистема Ромб-
3, прицiльна станцiя ПРС-4, апаратура РеП УПС-3, станцiя оповiщення про
опромiнення СПО-3 Сирена-3
На Ту-95ДО-22 замiсть РЛС ОТРУТА встановлена ПНА-Б, а також змонтована
апаратура пiдготовки й пуску ракет Кама
На Ту-95МС також установлене нове БРеО, у т.ч. бортовий радiоелектронний
оборонний комплекс Метеор-Нм
електросистема
електросистема лiтака складається з основноï мережi
постiйного струму, що харчується вiд 8 генераторiв типу ГСР-18000М
по 2 на кожному двигунi. Як аварiйне джерело використовуються
акумуляторнi батареï 12 CAM -55. Двi вториннi системи змiнного
струму харчуються вiд перетворювачiв ПО-4500 i ПТ-1000. Крiм того, на
кожному двигунi встановленi генератори змiнного струму нестабiльноï
частоти типу СГО-ЗОУ
Озброєння Ту-95
Лiтаки пiднiмають до 12000 кг бойового навантаження. У бомбардувальника
вона була представлена свободнопадающими бомбами калiбром вiд 1500 до
9000 кг , як фугасних, так i ядерних, що пiдвiшуються у фюзеляжному
вiдсiку. Ту-95У брав пiд фюзеляж, (габарити не дозволяли розмiщати у
вiдсiку) ТЯАБ потужнiстю 20 i 50 мегатонн, масою до 22 тонн. Також
передбачалася пiдвiска бомби потужнiстю 100 Мт (очевидно, саме
ïï мав на увазi Микита Сергiйович Хрущев, згадуючи про
“кузькиной матiр”)
Основним озброєнням Ту-95К и Ту-95КД була КР Х-20 комплексу ДО-20,
що пiдвiшується пiд фюзеляжем у районi колишнього грузоотсека
На Ту-95ДО-22 там же пiдвiшувалася 1 КР Х-22М, або 2 — пiд крилом.
Ту-95МС несуть КР РКВ-500А (Х-55): 6 на внутрiфюзеляжноï
барабанноï багатоцiльовий ПУ МКУ- 6-5 i 10 на 4 подкрильевих
пiлонах. Замiсть них на пiлони пiдвiшується до 8 КР X-55М
Ракетоносцi також можуть брати на подфюзеляжную пiдвiску 2 контейнери
для бомб малого калiбру
Оборонне озброєння Ту-95МС складається з 2 спарених 23-мм
двоствольних гармат ГШ-23Л, розмiщених у кормовiй обороннiй установцi.
Всi iншi модифiкацiï (крiм Ту-95ДО-22) збройнi 6 спареними 23-мм
пушками АМ-23, розташованими в 3 оборонних установках: верхньоï ДТ-
В12, нижньоï ДТ-Н12, i кормовий ДК-12. Загальний боєзапас
— 2500 пострiлiв. На Ту-95ДО-22 кормова установка вiдсутня, а
замiсть ïï змонтована апаратура РеП
Бойове застосування Ту-95
Ту-95 на експорт не поставлялися й бойового застосування не мали. Разом
з тим, лiтаки залучалися для проведення випробувань ядерноï й
термоядерноï зброï. Так, восени 1961 р. з них пiд час
подiбного заходу, що проводився на Новоземельском полiгонi, скидалися
ТЯАБ потужнiстю 20 i 50 мегатонн

Подякувати Помилка?

Дочати пiзнiше / подiлитися