Герой роману М. Шеллi Франкенштейн, або Сучасний Прометей
Написаний пiд безпосереднiм впливом англiйського готичного роману кiнця XVIII — початку XIX столiття, роман М.Шеллi багато в чому перевершує добутку Х.Уолпола, А.Рэдклиф i iн. по масштабi представлених у ньому гуманiстичних iдей i психологiчнiй розробцi характерiв. Вiктор Ф. — молодий швейцарський учений, надiлений незвичайним талантом i ненаситною спрагою освiти, опановує таємницею вiдтворення живоï матерiï. Вiн створює людську iстоту, що володiє екстраординарною силою й витривалiстю, але, уражений його фiзичним калiцтвом, здатним викликати лише жах, поспiшає скласти iз себе вiдповiдальнiсть за подальшу долю свого утворуУ результатi демон, або монстр, як iменує його автор, отчаявшись знайти своє мiсце серед людей, повстає проти творця й жорстоко мстить йому, послiдовно вбиваючи брата, друга, наречену Ф. Употребивший свою молодiсть на створення демона, Ф. весь залишок життя присвячує спробам його знищити, сподiваючись у такий спосiб надолужити свою провину перед людством. Багаторiчнi мандрiвки приводять його до Пiвнiчного полюса, де обривається життя нещасного дослiдника Але зi смертю Ф. зникає й сенс iснування монстра, що добровiльно йде iз вйого, що отвергнули мира
За спостереженням А.Елистратовой, за роки, що пройшли iз часу виходу роману, iм'я Франкенштейна встигло вкоренитися в англiйськiй мовi для позначення того, хто розв'язує або пускає в хiд сили, що вислизають з-пiд його контролю. Однак образ Ф. несе в собi не тiльки пророчу думку про можливостi пагубних для людства наслiдкiв наукового прогресу, але й глибокi мiркування автора про природу людини. Жахливий монстр з'являється в романi як двiйник великого творця. Iстота, що я пустив жити серед людей, надiлене силомiць у прагненнi творити зло представлялося менi моïм же власним злим початком, вампiром, що вирвався iз труни, щоб знищити все, що менi дорого, — зiзнається Ф. Цей сучасний Прометей пiзнає вся недосконалiсть божественного утвору людини, що несе в собi як творчi, так i руйнiвнi iмпульси
Роман неодноразово iнсценувався вже при життi письменницi, а згодом багато разiв екранiзувався. На жаль, жодна з його екранiзацiй, включаючи й останню з Кеннетом Браном у ролi Франкенштейна й Робертом де Ниро в ролi демона, не змогла передати фiлософську складнiсть i психологiчну витонченiсть цього роману


