Творчiсть Леонiда Миколайовича Андрєєва (1871-1919)

Творчiсть Леонiда Андрєєва яскрава сторiнка в iсторiï
росiйськоï лiтератури початку XX столiття. Сама особистiсть
письменника викликала й викликає пильний iнтерес своєю
складнiстю й суперечливiстю, що вiдбилися в його добутках. Його високо
цiнували Л. Толстой, Чехов, Короленко, Михайлiвський. Публiкацiя ряду
його оповiдань, постановка п'єс ставали лiтературними й
театральними подiями, предметом гострих суперечок i дискусiй
Видне мiсце Л. Андрєєва у лiтературi незмiнно визнавав М.
Горький. Навiть в 1908 роцi, коли дружба мiж ним i Андрєєвим
була порушена, Горький писав: По-моєму — Андрєєв
— самий зараз цiкавий на вибiр тим, по своïх письменницьких
настроях белетрист . Але вiн же сказав i справедливi, пророчi слова: От
побачите: не мудрий, але чесний письменник Куприн переживе голосну славу
Андрєєва, i мало хто про це пошкодує. Гiркий виявився
провидцем тому, що нiхто не знав так добре Андрєєва, як вiн,
нiхто з такою любов'ю й так ревниво не стежив за лiтературною й
цивiльною долею письменника, нiхто з таким болем не переживав його
вiдрив вiд демократiï. I сам Андрєєв визнавав, що
Горький робив на нього величезний сприятливий вплив. У листi до критика
й iсторика лiтератури В. Боцяновскому 17 березня 1903 року вiн писав:
  • Отроцтво й молодiсть — дуже сумнi. З 15 рокiв я почав шукати щироï мети життя, щироï дружби, щироï любовi. Я шукав, а життя у вiдповiдь клацала мене по носi. Довго, дуже довго я плутався в добрi й злi… Умер батько 2 — бiднiсть, потiм брудна, болiсна вбогiсть. Час був кепське — початок дев'яностих рокiв. Почав я сильно запивати. Часом вдавався у вiдчай; раз пробував застрелитися — не вийшло. Були спроби писати, але невдалi… Опам'ятався я в 1897 роцi, коли скiнчив унiверситет i став працювати в газетi Кур'єр судовим хронiкером… В 1898 роцi, у квiтнi, надрукував перше оповiдання Баргамот i Гараська. Величезний вплив на мою долю зробив Горький… Його шляхетна, майже нелюдська особистiсть дала менi бiльше, нiж всi книги, якi я прочитав, всi люди, яких я знав. Я в життя повiрив, довiдавшись Горького.
Лiтературний шлях Андрєєв почав з фейлетонiв у газетi Кур'єр, якi вiн пiдписував псевдонiмом Джемс Линч. Але справжнiй успiх чекав його в жанрi реалiстичного оповiдання. Шлях письменника-белетриста вiн почав у таборi художникiв критичного реалiзму, як автор оповiдань про жертв соцiальноï несправедливостi й добуткiв, у яких викривалася вульгарнiсть обивательського iснування. Продовжуючи традицiï критичного реалiзму XIX столiття, Андрєєв був особливо близький до таких своïх сучасникiв, як Чехов i Горький У традицiях критичного реалiзму написанi оповiдання У вiкна, Великий шолом, Випадок, Християновi i iн. Ïх поєднує нещадне викриття людей, що живуть у тiснiй шкарлупi обивательщини, порожнiх i злиденних духом, ханжей, iндивiдуалiстiв, цинiкiв. Такий дрiбний чиновник Миколаïв (У вiкна, 1899), у якому можна помiтити подiбнiсть iз чеховським Беликовим. Почуття огиди викликає його страх перед життям, щиросердечна дряблость, презирство клюдям.
Вiдношення Л. Андрєєва до Жовтневоï революцiï
було складним
. Спочатку вiн зайняв ворожу позицiю, бiлоемiгрантське
оточення у Фiнляндiï, де жив письменник, усiляко пiдiгрiвало його
антирадянськi настроï. Однак Андрєєв прагнув
розiбратися в сутностi Радянськоï влади, став уважно стежити за
подiями в Росiï, особливо пiсля того, як ближче довiдався емiграцiю
й рiшуче порвав з нею. Однак осягти правду соцiалiстичноï
революцiï вiн не встиг: у вереснi 1919 року Л. Андрєєв
умер на своïй дачi Нейвала Вфинляндии.
Так завершився шлях одного з найцiкавiших майстрiв прози початку XX
столiття. Хиткiсть i непослiдовнiсть iдейних позицiй, полiтичний
индифферентизм, що часом граничив з безпринципнiстю, анархiзм у
трактуваннi руху iсторiï й методiв боротьби, невiр'я в перемогу
добра — все це було причиною драми Андрєєва як
художника й людини. При всiм цьому не пiдлягає сумнiву яскравий
талант письменника, об'єктивне значення його добуткiв, хоча й
можна сперечатися про його творчий метод, про прийоми й засоби
зображення. Дуже що суворо судив про нього Луначарский свiдчить, що
багато сучасникiв письменника сприймали картини Андрєєва не
як абсолютний осуд життя, а тiльки як похмуре, але в сутностi правдиве
зображення того болота староï Росiï, з якого потрiбно було
вирватися якомога швидше. Луначарский вiдзначив i значення творчостi Л.
Андрєєва для радянськоï лiтератури:
  • В Андрєєва можна вчитися. Справдi, Андрєєв — реалiст. Притiм його бажання завжди додати значущiсть i опуклiсть своïм образам… створює непогану школу для наших реалiстiв. Лихо тiльки в тiм, що цей реалiзм в Андрєєва перекрученi… психологiчним вихованням ока, що уже iз самого початку сприймають негативнi моменти.

Подякувати Помилка?

Дочати пiзнiше / подiлитися