Мiсто як символ антигуманноï цивiлiзацiï в поезiï Блоку, Клюева, Єсенiна
Своє передове мiсце мiсто завойовує в поезiï не тiлькияк символ, але i як конкретне поле дiяльностi творчих сил епохи. Його
поетичний образ у цьому зв'язку стає безпосереднiм описом нового
буття: виробництва, будiвництв, побуту
Естетика символiзму у свiй час виробила песимiстичне подання про мiсто
як про духовний органiзм, самотньо й загублено развивающемся в надрах
темноï й свавiльноï iсторичноï стихiï, що готова в
будь-який момент зруйнувати й знищити його iнтелектуальний, планомiрний
i цiлеспрямований початок. Варiювалися мотиви немiцностi й приреченостi
мiста, невiдомостi його долi. Особливо частi цi мотиви в поезiï,
питавшейся осмислити роль у розвитку росiйських нацiй Петербурга, мiста,
створеного начебто всупереч стихiям. Пiзнiше це подання про крихкiсть
мiста ототожнилося в розумах деякоï частини iнтелiгенцiï з
поданням про неясну долю революцiï, оточеноï безкраïм
морем селянськоï стихiï. В 1926 р. у статтi Поет села П. С.
Коган писав: Доля революцiï… пов'язана з тим, чи запалиться
темне море селянства яскравим свiточем свiдомостi або саме заллє й
загасить палаючого червоного свiточа. Про що шумлять листи
таємничих лiсiв, що несуть революцiï мовчазнi рiвнини й що
вiдбувається там, у глибинi душi багатомiльйонноï
сiльськоï маси? Перед таємний селянськоï Русi ще
обережно зупиняється росiйська революцiя. У другiй половинi 20-х
рокiв цi подання стають уже анахронiзмом. Тепер поезiя сприймає
мiсто вже по-новому, як би пiдладжуючи свiй власний ритм пiд подих i
пульс його планомiрноï перебудови. Такi вiршi Маяковського з
ïх урбанiстичним свiтовiдчуванням, що радикально обновилося; але
отчетливее всього соцiалiстичне мiсто, що перебудовує увесь свiт,
i в тому числi селянську стихiю, знайшов своє втiлення в
поезiï комсомольських поетiв з ïï орiєнтацiєю
на нового героя — заводського хлопчика, узятого вже не в космiчних
пролеткультовских масштабах, а в обстановцi реального виробничого
побуту, де, за словами В. Саянова,
- …каждою гайкою пригвинчений До заводського гуркоту день.
- Адже завтра й у рiзцi й у пилки Взиграет пашi ремесло, Так натискай, Щоб весла вили Щоб човен лебедем несло
По поетизацiя мiста здiйснювалася й бiльш абстрактно, поза конкретно-
виробничою й злободенною тематикою, на рiвнi морально-фiлософських
узагальнень. У чудовому Монолозi городянина (1926) Н. Дементьєва
панує iдея мiськоï унiкальностi. Мiсто з'являється як
носiй найвищоï стадiï пiдйому людського буття й духу в
ïхнiй напруженостi, динамiзмi й творчiй сутi. Там кожний крок, хоча
б i хворого, Включений у созвездье загальних швидкостей.
Багато складнiше й драматичнее вирiшувалася в поезiï кiнця 20-х
рокiв проблема села, волею революцiï як би поставлена на перехрестi
вiкових дорiг Росiï, ïï минулого й майбутнього


