Нелiнiйне письмо як атрибут лiтератури постмодернiзму
Твiр на прикладi творчостi Милорада Павича. Перший письменниктретього тисячолiття, Шахерезада XXI ст. — такими епiтетами
характеризують лiтературнi критики творчiсть сербського письменника
Милорада Павича (нар. 1929 р.). Твори цього митця чи не найяскравiше
вптiлюють риси постмодернiзму. Ïм притаманнi критичне ставлення до
рацiональних засад буття, розумiння неоднозначностi та суперечливостi
свiтобудови, деструкцiя єдностi, множиннiсть як головна основа
iснування. У своïх творах М. Павич вiдмовляється вiд
лiнiйного письма, при якому тексти зазвичай незмiннi: вони охороняться,
нiби музейнi експонати, в них не можна змiнити жодного слова,
переставити мiсцями глави. Вiдкидаючи монопольне право автора на iстину,
Павич своïми книгами запрошує читача до спiвтворчостi, для
чого широко використовує гру з текстом i читачем. Твори цього
письменника, незвичнi за структурою, можна читати як традицiйним
способом — з аркуша, гра на комп'ютерi.
Славу письменника першоï величини, що вiдкрив нову главу в
iсторiï свiтовоï лiтератури, М. Павичу — вiдомому
спецiалiсту з класичноï фiлологiï — принiс твiр
Хозарський словник (1983). Цей роман-словник, присвячений iсторiï
войовничого кочового племенi, складається з трьох книг:
Червоноï книги (християнськi джерела про хозарське питання),
Зеленоï книги (iсламськi джерела про хозарськi питання).
Жовтоï книги (єврейськi джерела про хозарське питання),
— кожна з яких у свою чергу, як будь-який довiдник,
складається зi словникових статей. У вказiвках Як користуватися
словником автор пропонує читачевi користуватися книгою на власний
розсуд: чи то вiдшукувати потрiбне iм'я або слово, чи то читати пiдряд
вiд початку до кiнця. Три книги словника — Жовту, Червону, Зелену
— можна читати в будь-якiй послiдовностi, спочатку одну, потiм
другу, а можна читати по дiагоналi — порiвнюючи статтi iз рiзних
джерел про однi й тi самi подiï чи одних i тих самих iсторичних
осiб. Таким чином автор пропонує величезну кiлькiсть можливих
комбiнацiй статей, яку читач обирає сам.
У змiстi роману Пейзаж, намальований чаєм, який має
пiдзаголовок Роман для любителiв кросвордiв подано вказiвки автора Як
читати роман горизонтально, Як читати роман вертикально. У цьому творi
читач, варiюючи комбiнацiï сегментiв тексту, має змогу
встановлювати новi зв'язки мiж ними, наповнювати ïх новим змiстом,
змiнюючи початок i кiнець роману, впливати на долю персонажiв. Роман
Останнє кохання в Константинополi з пiдзаголовком Посiбник з
ворожiння складено з 22 (0-21) глав, що мають назви карт Таро. Цей твiр
— своєрiдна романтична iнтерпретацiя карт Таро, де кожна
карта стала окремим оповiданням. Проте з Таро пов'язана не лише назва
глав, а й ïх послiдовнiсть: вiд того, як ляжуть карти, комплект
яких включено до книги, залежить рух сюжету й характер
розв'язки.Розкладаючи карти, читач бере безпосередню участь у створеннi
тексту.
Структуру ще одного роману — Шухляда для письмового приладдя
— його назва. Вiдмикаючи одну за одною шухляди, де
зберiгається пакунок поштових листiвок, пасмо волосся, глиняна
люлька, судовий журнал, читач потрапляє в дематерiалiзований
простiр з численними лабiринтами з часом, спрямованим вiд смертi до
переродження. Вiдтворюючи шлях, пройдений головним героєм, читач
приходить до розумiння глибинного смислу роману.
У пiслямовi до збiрки оповiдань Росiйський хорт Павич говорить, що два
оповiдання в ньому знаходяться у такому тiсному взаємозв'язковi,
що на питання, поставлене в одному з них, можна одержати вiдповiдь у
другому, а прочитанi разом вони утворюють третю iсторiю. Даючи пiдказку,
що одне iз оповiдань називається Варшавський рiг, а питання,
поставлене в iншому, звучить: I хтось зараз забирає в мене
моï спогади й присвоює ïх собi?, автор пропонує
тим, хто побажає, вiднайти й об'єднати цi два самостiйнi
оповiдання. Цю двадцяту iсторiю в збiрцi iз дев'ятнадцяти оповiдань
письменник дарує щасливому дослiдниковi, — говорить М.
Павич. Важко вiдмовитися вiд щедрого дарунку спiвтворчостi, i тому
кiлькiсть шанувальникiв цього незвичайного митця весь час неухильно
зростає.


