Роздуми про життєве призначення людини
Однаково щось у цьому словi вiдштовхує й змушуєнасторожитися.Однаково звучить меланхолiйно i виснажено. Однаково
вiдчай, бiль. Крик душi, що вирвався назовнi i важким каменем зiрвався в
безодню, ледь подолавши межу мiж думкою та сказаним, самотнiй i
непочутий. Крик, що зовсiм i не крик, а скорiше приречений стогiн
помираючого. Приреченiсть, байдужiсть, безпораднiсть, навiть зрада, та
все одно, потаємна надiя та непримиреннiсть, прагнення кожноï
клiтини тiла… Такi асоцiацiï викликає в мене мiнорне
однаково.
З усiх грiхiв байдужiсть є найтяжчим, бо саме ця вада людського
характеру спричиняє серйознi проблеми, наслiдками яких є
втрата цiнностi людини в суспiльствi. Людина, що не дає порад, нi
до чого не прагне й не самовдосконалюється просто iснує, як
бур'ян. Байдужiсть теж, здавалося б, можна вирвати з коренем, але вона
виросте шов. Краïна з населенням, якому байдужедо своєï
долi, до майбутнього ïх краïни, приречена стати поневоленою.
Мiста потонуть у кровi i сльозах, а ïх мешканцi навiть не
поворухнуть пальцем, ïм усе одно. Адже байдужiсть передбачає
суцiльне зречення. У лексиконi таких людей не iснують повнозначнi слова
Батькiвщина, сiм'я, кохання , бо цi поняття вже передбачають певну
зацiкавленiсть у життi рiдноï краïни, коханоï людини.
Тодi постає питання: Чи є повноцiнною людина, власноруч
позбавлена найдорожчого в життi?
Шевченко довiв, що вiн не просто повноцiнна людина. Так, йому бракувало
свободи. Вболiваючи за свою краïну, вiн був жорстоко покараний. Не
фiзично. Мукою було спостерiгати за подiями здалеку, не беручи участi,
бути нiким. Дуже рано Тарас Григорович зрозумiв, що життя швидкоплинне.
Теорiя минущостi переслiдувала його завжди. Вiн усвiдомлював, що роки
летять, життя не покращується, i iнодi здавалось, що вiн не в
змозi нiчого зробити, всi на-, магання даремнi. У 1847 роцi поет
потрапляє до каземату через свою любов до Украïни i,
звичайно, його думки були зосередженi навколо рiдного краю. I тут, на
перший погляд, дивно, звучить байдуже слово однаково.
- Менi однаково, чи буду
- Я жить в Украïнi, чи нi.
- Чи хто згадає, чи забуде
- Мене в снiгу на чужинi Однаковiсiнько менi.
- Чи я живу, чи доживаю,
- Чи так по свiту волочусь,
- Бо вже не плачу й не смiюсь…
- Та не однаково менi,
- Як Украïну злiï люде
- Присплять, лукавi, i в огнi ïï окраденую збудять…
- Ох, не однаково менi.
Шевченко, вiдзначений талантом, мiг стати вiдомим художником, матибезтурботне життя, проте свiдомо обирає iншу долю: вiдображати
людське життя у словi стає Кобзарем, речником цiлого народу…
I нехай пiдчас вiн скаржиться, що думки, якi не дають спокою нi вдень нi
вночi, приносять iз собою лихо, вони все ж таки для автора квiти i
найдорожче у життi дiти. У своïх творах вiн майстерно
поєднує особисте й громадянське, власну сповiдь i думку
народу. I нас заохочує жити i виконувати мiсiю людини, покращити
може й не весь свiт, а хоча б маленьку його частину: свiй дiм, вулицю i
себе…
Кожного дня ми ставимо собi питання: для я чого живу, який слiд
залишиться пiсля мене? Хтось мрiє про славу i почестi, а iнший
хоче спокiйного життя та тихоï старостi. Цiкаво, чи думав Тарас
Шевченко, що стане своєрiдним символом украïнськоï
нацiï, залишиться у пам'ятi нащадкiв бiльше нiж поетом втiленням
гiдностi, духу, совiстi? Напевно, нi. Просто жив, просто боровся, просто
говорив те, про шо думав, не зраджував iнших i, що головне, самого себе.
Тому через його твори у нас формується свiтосприймання
загальнолюдських цiнностей, бо центральнi образи поезiй любов, iстина,
воля, добро, батькiвщина. Поезiю Минають днi, минають ночi…, з
якою ми познайомилися на уроках украïнськоï лiтератури, можна
вiднести до фiлософсько-громадянськоï лiрики Шевченка.


