Виникнення реалiзму в Європi, новi можливостi реалiстичноï лiтератури

Реалiзм — третiй по рахунку метод. Виник у Європi в 30-i
роки. Насамперед у Францiï. На цей час доводиться творчiсть
лiтнього Стендаля (Анри Марi Бейль). В 30-i роки Стендаль пише романи:
Червоне й чорне, Пармская обитель, Червоне, або Бiле (не завершений).
Одночасно зi Стендалем у Францiï працюють Бальзак i Проспер Мериме.
Проспер Мериме — автор романтичного роману. Хронiки часiв Карла IX
i оповiдання, зв'язанi iз сучаснiстю. Оповiдання, героï яких
экзотични (Кармен — iспанська циганка, контрабандистка). Таманго
(полонений негр), Матео Фальконе (дiя вiдбувається на
Сицилiï). Коломбо ( у центрi — iсторiя кревноï помсти).
Для Бальзака — головна тема роль грошей у сучасному суспiльствi
В англiйському реалiзмi був Чарльз Диккенс. Почав лiтературну дiяльнiсть
iз серiï нарисiв. Був репортером, що освится роботу парламенту.
Посмертнi записки Пиквикского клубу, Оливер Твiст, Життя й пригоди
Николаса Никльби, Домби й син . Творчiсть Диккенса 30-70-i роки. Пiзнiше
з'являється У. Теккерей Ярмарок марнославства. У Нiмеччинi
яскравих реалiстiв в XIX столiттi немає. В Америцi Марко Твен,
Марення Гарт
Реалiсти на вiдмiну вiд романтистов тяжiли не тiльки до зображення
дiйсностi, але й до ïï позитивного аналiзу, виявленню мiж
людиною й суспiльством соцiальних i психологiчних закономiрностей.
Реалiсти пояснювали людину через час, осягали рух сили соцiальними
вiдносинами. Вiдносини могли будуватися за принципом пiдпорядкування
людини або його протидiй. Характерний герой реалiстичноï лiтератури
— парубок, що прагне затвердити своє положення в
суспiльствi, знайти своє мiсце в суспiльствi. У французькiй
лiтературi герой честолюбний
Шарль Грандi, Эжен де Растиньяк. Молодi героï Бальзака —
провiнцiйнi вихiдцi зi збiднiлих, що розорилися сiмей. Такий Растиньяк.
Однi можуть превстигнути. З Эжена виробляється людина, що зробив
стан. Вiн банкiр. Ш. Грандi. Його батько при Наполеоновi робить великий
стан, а в 30-i роки вiн розорився. Шарль, що звик до розкошi,
виявляється в безвихiдному положеннi. Єдина людина вiд якого
вiн може одержати пiдтримку — дядько. Дядько скупий. Тодi Шарль
вiдправляється Виндию.
Грошi стають еквiвалентом благополуччя. Це час, коли з'являється
новий герой. Герой у романтизмi — яскравий iндивiдуалiст, витканий
з контрастiв. У реалiзмi — з'являється людина, що робить
себе сам, котрий заволодiває миром, або гине в боротьбi з тим, що
протистоïть йому. Людина в реалiстiв пояснює, чому вiн
надходить так, а не iнакше. Реалiзм не просто пояснює людину й
навколишнiй свiт, але й вiдмовляється вiд заздалегiдь вiдомих
оцiнок
У реалiзмi явища не дiляться. Кожний з об'єктiв може зацiкавити
реалiстiв: жебрак, банкiр, полiтик, свiтська дама. Характерний образ
— парубок, що мрiє скорити мир. Гуманiстичний початок або
вiдмова вiд нього в iм'я успiху. Гуманiстичний початок у реалiстiв часто
виступає як прагнення до успiху, кар'єрi, нiж збереженнi
людськоï особистостi

Подякувати Помилка?

Дочати пiзнiше / подiлитися