Виникнення реалiзму в Європi, новi можливостi реалiстичноï лiтератури
Реалiзм — третiй по рахунку метод. Виник у Європi в 30-i роки. Насамперед у Францiï. На цей час доводиться творчiсть лiтнього Стендаля (Анри Марi Бейль). В 30-i роки Стендаль пише романи: Червоне й чорне, Пармская обитель, Червоне, або Бiле (не завершений). Одночасно зi Стендалем у Францiï працюють Бальзак i Проспер Мериме.Проспер Мериме — автор романтичного роману. Хронiки часiв Карла IX i оповiдання, зв'язанi iз сучаснiстю. Оповiдання, героï яких экзотични (Кармен — iспанська циганка, контрабандистка). Таманго (полонений негр), Матео Фальконе (дiя вiдбувається на Сицилiï). Коломбо ( у центрi — iсторiя кревноï помсти).
Для Бальзака — головна тема роль грошей у сучасному суспiльствi
В англiйському реалiзмi був Чарльз Диккенс. Почав лiтературну дiяльнiсть iз серiï нарисiв. Був репортером, що освится роботу парламенту. Посмертнi записки Пиквикского клубу, Оливер Твiст, Життя й пригоди Николаса Никльби, Домби й син . Творчiсть Диккенса 30-70-i роки. Пiзнiше з'являється У. Теккерей Ярмарок марнославства. У Нiмеччинi яскравих реалiстiв в XIX столiттi немає. В Америцi Марко Твен, Марення Гарт
Реалiсти на вiдмiну вiд романтистов тяжiли не тiльки до зображення дiйсностi, але й до ïï позитивного аналiзу, виявленню мiж людиною й суспiльством соцiальних i психологiчних закономiрностей. Реалiсти пояснювали людину через час, осягали рух сили соцiальними вiдносинами. Вiдносини могли будуватися за принципом пiдпорядкування людини або його протидiй. Характерний герой реалiстичноï лiтератури — парубок, що прагне затвердити своє положення в суспiльствi, знайти своє мiсце в суспiльствi. У французькiй лiтературi герой честолюбний
Шарль Грандi, Эжен де Растиньяк. Молодi героï Бальзака — провiнцiйнi вихiдцi зi збiднiлих, що розорилися сiмей. Такий Растиньяк. Однi можуть превстигнути. З Эжена виробляється людина, що зробив стан. Вiн банкiр. Ш. Грандi. Його батько при Наполеоновi робить великий стан, а в 30-i роки вiн розорився. Шарль, що звик до розкошi, виявляється в безвихiдному положеннi. Єдина людина вiд якого вiн може одержати пiдтримку — дядько. Дядько скупий. Тодi Шарль вiдправляється Виндию.
Грошi стають еквiвалентом благополуччя. Це час, коли з'являється новий герой. Герой у романтизмi — яскравий iндивiдуалiст, витканий з контрастiв. У реалiзмi — з'являється людина, що робить себе сам, котрий заволодiває миром, або гине в боротьбi з тим, що протистоïть йому. Людина в реалiстiв пояснює, чому вiн надходить так, а не iнакше. Реалiзм не просто пояснює людину й навколишнiй свiт, але й вiдмовляється вiд заздалегiдь вiдомих оцiнок
У реалiзмi явища не дiляться. Кожний з об'єктiв може зацiкавити реалiстiв: жебрак, банкiр, полiтик, свiтська дама. Характерний образ — парубок, що мрiє скорити мир. Гуманiстичний початок або вiдмова вiд нього в iм'я успiху. Гуманiстичний початок у реалiстiв часто виступає як прагнення до успiху, кар'єрi, нiж збереженнi людськоï особистостi


