Фастнахтшпiль

ФАСТНАХТШПIЛЬ (нiм. Fastnachtspiel, букв. маснична гра, вiд Fastnacht
масниия i Spiel гра) комiч. нар. вистава пiд час святкування масницi, шо
бере початок в XV ст., гол. ч. у Нiмеччинi та Швейцарiï. Як
правило, Ф. писався нар. вiршем з парним римуванням i чергуванням
чоловiчих та жiночих рим (Knittelvers) i зображував грубо-комiч. епiзоди
подружнiх сварок, витiвок спритних шахраïв i пройдисвiтiв, судову
тяганину тошо.-Лiт. обробки Ф. являють собою першi зразки свiтськоï
драми в нiм. регiонi. Корiнням Ф. сягає культових обрядiв за
участю переряджених, а також до комiч. епiзодiв лiтургiчних вистав Сер-
вiччя. За формою та iдейною спрямованiстю Ф. близькi до франи. ф арсiв.
Спочатку Ф. мали iмпровiзацiйний характер i торкалися лише подiй
повсякденного життя, згодом ïхня дiя стає фiксованою, а
тематика розширюється: iз простих, подiбних до примiтивних сценок,
Ф. виростають до, нехай i структурно нескладних, але завершених драм,
вистав. Сюжети Ф. найчастiше запозичуються зi зб. шванкiв, тому Ф.
називають iнодi «iнсценiзованим шванком. Однак ïхнiми
джерелами можуть бути також казки i легенди, бiбл. та ант. перекази,
хронiки i народнi книги. Найдавнiший Ф., шо дiйшов до нас Гра про
Нейдгардта (XIV ст.) Ст. Пауля. В XV ст. до Ф. звертаються нюрнберзькi
майстерзiнгери (Ганс Розенплют, Ганс Фольц i особливо Ганс Сакс, у
творчостi якого даний жанр досягає апогею (Мандрiвний школяр в
раю, 1550 та iн.), всього 85 Ф., яким притаманна гостра соц. сатира та
етич. пафос мiського бюргерства). Ф. використовували iдеологи
Реформацiï в Швайцарiï (П.Генгенбах, Н.Мануель) у своïй
полемiцi проти кат. духiвництва. Останнiм класиком даного жанру можна
вважати Й.Аєра (бiля 1600), який переробляв шванки, надаючи
ïм драм, форми й уводячи в них елементи з вистав англ. комедiантiв.
В XVII ст. Ф. втрачає значення, хоча згодом до нього звертаються
представники нiм. штюрмерства (Й.В.Гьоте) та романтизму (А.Шлегель). В
XX ст. Ф. бере на своє озброєння бунтiвливо настроєне
молоде поколiння лiтераторiв (Б.Брехт), зустрiчаються вони i в
репертуарi нiм. робiтничих театрiв. Петро Рихло

Подякувати Помилка?

Дочати пiзнiше / подiлитися